חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מנהל שיווק לעסקים - שכיר או עצמאי

בחמש השנים האחרונות מתרחש שינוי משמעותי מאוד בחברות קטנות ובינוניות.
במקום מנהל שיווק במשרה מלאה, רואים יותר ויותר מנהלי שיווק בחלקי משרה במיקור חוץ.

בני פלומן, מנהל שיווק לעסקים

חיפוש בגוגל מראה 115000 תוצאות ב 0.45 שניות
הקורונה מחייבת חיתוך משמעותי בהוצאות ומנהל שיווק העובד כשכיר בחברה מגיע גם הוא לקטגוריית סימני שאלה להמשך פעילות בחברה בחלק גדול מהמקרים.

מנהל שיווק חיצוני - כדאי שתכירו

בעסק קטן ובינוני התשובה היא כל הזמן. חייו של עסק בסביבה תחרותית הם דינמיים.
מה שבוודאות קורה היום ויקרה בעתיד הוא שהיכולות בתחום השיווק צריכות להתקדם ולהתעדכן, ללא ספק יותר מאשר אצל המתחרים.

מה מניע חברה לשקול מיקור חוץ למנהל השיווק?

רמה מקצועית גבוהה: בדרך כלל מנהל שיווק חיצוני מגיע עם הרבה ניסיון בסביבה תחרותית, ידע מקצועי רב והבנה מעמיקה בתהליך הנעה וקבלת החלטות.
עלות אטרקטיבית: אם נשקלל את עלויות ההכשרה והתגמול החודשי ועלויות מעביד שנחסכות, סך התשלום אמור להיות נמוך יותר.
זמינות: עצמאי הפועל בשוק, בדרך כלל מקפיד על זמינות מאוד גבוהה. זה חלק חשוב בחבילת הערך שהחברה רוכשת.
ראייה לטווח ארוך: החשיבה האסטרטגית של יועץ עצמאי אינה דומה לזו של שכיר. עצמאי שצבר ניסיון בתפקידי מפתח בהיותו שכיר, ממוקד היום בבנייה של מספר פרויקטים בריטיינר חודשי וכך לייצב את עצמו מבחינה כלכלית ולהוביל מהלכים לטווח ארוך. לעומת זאת שכיר רוצה לצבור ניסיון והצלחות ובדרך כלל מסתכל על התפקיד הבא אליו הוא מתקדם. נקודות ראייה שונות אלו משמעותיות מאוד לעתידה של החברה ושל מערך השיווק שלה.

חשוב להבין כי ככל שהחברה גדולה יותר ומערך השיווק גדול יותר, הפתרון של מיקור חוץ הופך לפחות רלוונטי. חברות כאלו צריכות מנהל שכל כולו בעשייה השיווקית בתוך החברה, כי הוא שותף למהלכים אסטרטגיים לטווח בינוני וארוך. קיימים מקרים רבים בהם מנהלים כאלו מגיעים בתהליך צמיחה מתוך הארגון.

מה חשוב לבדוק כאשר בוחרים מנהל שיווק חיצוני ומתי מתחילים את התהליך?

צריך גם להקשיב לבטן – הניסיון בשטח הראה לי לא מעט פעמים שכאשר מנכ"ל מתלבט לגבי מודל הפעילות של ניהול השיווק, זה יושב על קרקע די מוצקה גם אם אין טבלה מדויקת המוכיחה האם זו האופציה המועדפת. המשפט הנכון לסיטואציה זו הוא שכאשר יש חשש, אז אין חשש. (עצם הספק שמעלה המנכ"ל, מוביל לכך שיש צורך בתכנון תהליך שונה).
מגמה ביחס בין תקציב השיווק להיקף המכירות – מדד המשקף את עלויות השיווק והפרסום, יחסית למכירות, הוא מדד "אצבע", אבל נותן כיוון לגבי אפקטיביות פעילות השיווק. צריך לבחון יחס זה על פני מספר שנים ולהבין את המגמה . עלייה באחוזים מחייבת לנתח מדוע זה קורה ולהוסיף עוד כמה נקודות לבחירה במיקור חוץ.
קורלציה בין תוכנית עבודה לבין ביצוע בפועל – אם יש תוכניות עבודה, צריך לבחון את העמידה ביעדי ביצוע, איכות ולוח זמנים.
תחלופת כח אדם בשנים האחרונות במחלקה – תחלופה גבוהה מידי מסמנת שיש בעיה למנהלי השיווק להוביל דברים משמעותיים בחברה ו/או יכולת בחירה גרועה של הנהלת החברה.
תחלופה של ספקי השיווק – תחלופה גבוהה מידי של ספקים היא אינדיקטור לניהול לא מקצועי. זה לגיטימי מאוד להחליף ספקים, אבל צריכים לראות שישנה עקומת למידה באיתור ספק מתאים והליכה איתו לאורך זמן.
חוות דעת של מנהלים בארגון לגבי תפקוד השיווק – כדי לא להוביל תהליך מעורפל בארגון, חשוב לגבש רשימה של נושאים בהם מתמקדים בתהליך איתור מנהל השיווק במיקור חוץ.

מה זה בדיוק מיקור חוץ למנהל השיווק? ומה צריך להכין לפני תחילת חיפוש אקטיבי?

נתחיל בלעשות סדר בין תחומי האחריות של מנהל השיווק ובין תחומי האחריות של מנהל המכירות.
בלא מעט חברות אני רואה את הטעות שעולה לא מעט כסף ושעות עבודה בגלל חיבור שבטווח הארוך כל החברה משלמת עליו מחיר.
הטעות שחוזרת על עצמה היא הגדרת מנהל השיווק גם כמנהל מכירות וטשטוש גבולות תחומי האחריות של כל אחד מהם.
לרוב זה מגיע ממקום של לחסוך משרה ו/או לגמד את היקף הפעילות, המטרות והיעדים של מחלקת השיווק בארגון.

מצ"ב תמונה שממחישה את ההבדלים העיקריים בין הפונקציות

מנהל שיווק לעסקים, בני פלומן

השוואה בין תחומי האחריות של מנהל המכירות למנהל שיווק

מנהל שיווק:

  • בוחן את השוק ומוביל את האסטרטגיה ואת בניית התוכנית השיווקית האופרטיבית כיצד לייצר כלים ודאטה של לקוחות רלוונטים למחלקת המכירות
  • בונה ומעדכן את תמהיל השיווק של שירות ו/או מוצר – תכונות המוצר, מחיר, קידום מכירות, ערוצי השיווק והפרסום

מנהל מכירות:

  • אחראי על אימון מקצועי של עובדי מחלקת המכירות
  • עידוד אנשי המכירות להגעה ליעדים שנקבעו
  • אחראי על הקמה ובניית תוכנית אסטרטגית להגברת המכירות
הכנות לתהליך מיון וקליטה של שיווק במיקור חוץ
  • איסוף מידע ממנהלים ואנשי מכירות בארגון, מה לדעתם צריך לכלול בפרופיל של אותה פונקציה ומשימות בהן השיווק לוקח פיקוד.
  • מהיכרות הענף בו אתם פועלים נסו לבחון יכולות ותכונות של מנהלי שיווק מובילים. זה יסייע לכם במידע הנדרש לסעיף הקודם.
  • תנאי העסקה : תחקרו בענף שלכם לגבי תגמול שיש למנהלים מובילים.
    בניית מסמך תיאום ציפיות הכולל הגדרת תפקיד, תחומי אחריות, יעדים בהם החברה צריכה לעמוד בתחומים רלוונטיים.

 הגדרת הצלחה ו/או כישלון 

 מדדים שיגדיר הצלחה או כישלון אינם שונים בין מנהל שיווק שכיר למנהל שיווק פרילנסר. 

 דוגמאות למדדים: 

  • עלות לקוח – שקלול של תקציב הפרסום והשיווק חלקי מספר לקוחות 
  • תקציב שיווק ביחס למחזור המכירות 
  • ניתוח חווית לקוח 
  • נתח שוק 
  • אחוז ההמרה מפונים שעדיין לא הפכו ללקוחות באמצעות הובלת מידע המניע לפעולה (הבשלת לקוחות)
יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן
בני פלומן - מנטור עסקי לעסקים

למנהלים שנמצאים כרגע בדיוק בדילמה זו, אתם מוזמנים ליצור עמי קשר בכדי לקבל ייעוץ מקצועי המותאם לעסק שלכם!
שמי בני פלומן ואני מציע מגוון שירותי אימון ופיתוח עסקי, ייעוץ שיווקי, בניית תוכנית שיווקית לעסקים ומיתוג לעסקים. כיועץ עסקי ומנטור עסקי סייעתי בשנים האחרונות לחברות רבות בתהליך הפיתוח העסקי תוך בניית הפרסונה העסקית שלהם לצורך ייעול ושיפור השיווק והגדלת מחזור המכירות.
בזכות הניסיון הרב שצברתי, אוכל לבנות עבורכם אסטרטגיה שיווקית עסקית מקצועית ומלוטשת, שתבדל אתכם מהמתחרים, תבליט את החוזקות שלכם למול המתחרים ותעזור לכם בגיוס לקוחות חדשים.
אני מזמין אתכם לשיחת ייעוץ ראשונית בת שעה – ללא עלות, בה אשמע ממכם את החוזקות, החולשות והצרכים של העסק, ואוכל להסיק מסקנות ולהציע פתרונות לייעול תהליך השיווק והמכירות שלכם. מוזמנים להתקשר למספר: 052-420-3043 או להשאיר פרטים מטה ונציג מטעמי יחזור אליכם בהקדם.