ייעוץ עסקי לעסקים

כדי להצליח בייעוץ עסקי נדרשת היכולת לבחון מידע רב המגיע מערוצים רבים.
מידע הכולל ניתוח של יכולות החברה, החזון והאסטרטגיה העסקית שלה, השוק וקהלי היעד, התחרות, הרגולציה ועוד.
כדי לדייק בניתוח הפעילות והפוטנציאל ולדעת לתכנן, לבנות ולהקים תהליך אפקטיבי אני מסתייע בכלים ומודלים שונים. אחד המודלים בשימוש שכיח שלי הוא מודל הקנבס (Business Model Canvas).

אודות המודל -Business Model Canvas

המודל מסייע בצורה ויזואלית לארגונים וחברות להבין את המצב הקיים שלהם בשוק, להתאים ולייצר חדשנות במודלים עסקיים למוצרים חדשים וקיימים.
חברות גדולות בישראל בתחום המזון, סלולר, דלק ועוד משתמשות במודל זה כדי לבנות מנועי צמיחה חדשים ולשפר מודלים עסקיים קיימים.
המטרה של שימוש במודל זה היא לסייע לחברות להבין ולבנות את הפעילות בחשיבה ממוקדת לקוח ולא ממוקדת מוצר. מיקוד זה הוא הבסיס עליו נבנה המודל הזה ככלי פשוט וידידותי המאפשר לחברה להבין כיצד לפעול ולבנות את ההצלחה שלה לטווח ארוך.

במודל זה מוגדרות 9 אבני בניין להגדרת המודל העסקי:

  1. הצעת הערך (Value Proposition) – תיאור הערך והתועלת שהארגון מציע ללקוחותיו, אילו בעיות של הלקוח, המוצר או השירות באים לפתור.
  2. מגזרי לקוחות (Segments Customer) – תיאור מגזרי הלקוחות שהארגון משרת (כגון לקוחות עסקיים ולקוחות פרטיים, גדולים או קטנים, מקומיים או בחו"ל וכד'.
  3. קשרי לקוחות (Customer Relations) – תיאור של סוגי הקשרים שהחברה מנהלת עם פלחי הלקוחות השונים. בקשרים אלו ישנם קשרים קצרי טווח וארוכי טווח. בנוסף מתייחסים לשימור קשר עם לקוחות לאורך זמן.
  4. ערוצים (Channels) – מפרט הערוצים אשר משמשים את הארגון לצורך ניהול קשריו עם הלקוחות, כיצד מגיעים אל הלקוחות ואיך הלקוחות קונים את המוצר או השירות.
  5. משאבים עיקריים (Resources) – תיאור המשאבים והכישורים העיקריים של הארגון והתשתיות העיקריות בהן הוא משתמש כדי לייצר את הערך עבור לקוחותיו.
  6. פעילויות עיקריות (Activities) – פירוט שרשרת הערך של הפעילויות העיקריות שהארגון מבצע. האם הוא מבצע אותן באמצעות משאבים שלו או באמצעות מיקור חוץ, ומה הקשרים בין הפעילויות העיקריות?
  7. שותפים עסקיים עיקריים (Key Partners) – תיאור השותפים העסקיים העיקריים,חלקם ותפקידם.
  8. מבנה העלויות (Structure Cost) – פירוט מבנה העלויות של הארגון וגורמי העלות העיקריים.
  9. מודל ההכנסות (Model Revenue) – תיאור מקור ההכנסות והדרכים באמצעותן הארגון מייצר אותן.

תשע אבני הבניין האלה מסבירות ומהוות את המודל העסקי של ארגון, אבני הבניין למעשה מרכיבות את כל החלקים לשלם אחד ויחד מספרות את הסיפור העסקי של הארגון. אפשר להציג במודל הזה כמעט כל סיפור עסקי והוא מסייע בהבנה מעמיקה של העסק.

בעזרת השימוש במודל ניתן לתת מענה לנקודות חשובות באסטרטגיה העסקית:

  • הגדרת הלקוחות של החברה
  • מגוון השירותים והמוצרים
  • שהחברה מספקת
  • הצעת הערך שנותנים ללקוח (חשוב לשאוף לבידול)
  • הגורמים החשובים להצלחת החברה
  • ערוצים להכנסות

חשוב להבין שמודל הקנבס הוא לא תוכנית עסקית ומכאן שהרזולוציה של הניתוח היא נמוכה יותר.
אנו לא נמצא בעזרת המודל הנ"ל את החזון, האסטרטגייה העסקית, ניתוח כלכלי, תוכנית שיווקית מפורטת ותחזית פיננסית.
מכאן שמודל הקנבס הוא כלי עבודה שמטרתו היא לתת תמונה מוחשית ומהירה לצורך בניית יסודות צמיחה לארגון על בסיס התפיסה שהלקוח הוא המרכז.
כפי שניתן לראות בתמונה של המודל:

נקודות חשובות באסטרטגיה העסקית - בני פלומן יועץ עסקי

למה זה טוב? ככל שנכיר יותר את אבני הבניין של המודל העסקי ואת חלקי הפאזל העסקי שלנו, כך יהיה קל יותר לזהות את החולשות של החברה ולטפל בהן.
מדובר במיקוד חשוב שנותן תמונה מדויקת של כל חלקי העסק, בעיקר מכיוון שבמציאות המשתנה, המהירה והתחרותית בימינו חשוב להסתכל לא רק על התמונה השלמה אלא גם על חיבורי החלקים, וכן על כל חלק בנפרד.

נקודות חשובות באסטרטגיה העסקית - בני פלומן יועץ עסקי

תרגום לעברית-בני פלומן www.buisnesmodelgeneration.com

בדוגמא המצורפת ניתן לראות עבודה עם הקנבס בניתוח המודל העסקי של SALES FORCE תוכנה לניהול קשרי לקוחות.

  • ניתן לראות כי לכל מגזר לקוחות (בעמודה 2) מותאמת הצעת ערך (עמודה 1) בצבע מתאים.
    ניתן לראות בבירור כי כל אבני הבניין מסביב זהות ללא קשר לסוג הלקוח מלבד ערוצי ההתקשרות עם הלקוחות עצמם.
  • נראה כי לא הוגדר מנגנון שימור לקוחות ספציפי (כמו מועדון לקוחות/ הטבות וותק וכו'),
  • המשאבים הפעילויות והשותפים העיקריים של הארגון ברורים ומתומצתים וכך גם מבנה העלויות ומודל ההכנסות.

היתרון של מודל הקנבס הוא בפשטותו וביכולת שלו להראות את התמונה הגדולה על כל חלקיה, כך שניתוח מודל קיים או בניה של מודל חדש למוצר, הופכת למהירה ונוחה.

להלן 5 הדברים הטובים ביותר שניתן לצפות מיועץ עסקי מוסמך:

למה לצפות מיועצי ניהול, העסקת יועץ עסקי היא צעד ראשון ומכריע בהעברת החברה שלכם לשלב הבא. חברות מתמודדות עם כמה אתגרים שניתן לתקן בעזרת יועץ ניהול, אבל עם אלפים לבחירה, ההחלטה על מי לסמוך עם העסק שלכם יכולה להיות מרתיעה.

  • ייעוץ עסקי אישי – יועץ עסקי אמון על שיפור הפעילות היומיומית של העסק. אין דרך להיות מסוגלים לעשות את זה אם לא מבינים את חזון החברה, המטרות שלה או התרבות שלה. זו הסיבה שחשוב ליועץ מוסמך לעשות מאמץ להבין באופן אישי את הנושאים והתחומים לשיפור בחברה, בעסקי הייעוץ אין פתרונות בגודל אחד. כל חברה צריכה לצפות משירותי ייעוץ עסקי להציע אסטרטגיות מותאמות אישית כדי לעמוד ביעדים שלה.
    בני פלומן, יועץ עסקי מומלץ, מספק תוכניות מותאמות אישית כדי לתת מענה למטרות הפיתוח ולנסיבות הייחודיות סביב הצוות שלכם. גישתו של בני מתמקדת בשאיפותיהם של המתאמנים ובאישיות הייחודית, היעדים ותרבות החברה המוצבים לפניו. זה כולל ייעוץ לעסקים גדולים וקטנים כאחד.
  • גמישות – בגמישות הכוונה לשימוש בכל ערוצי התקשורת בכדי להתאים את הייעוץ ללקוח. הפעילות בחלקה היא באון ליין ובחלקה בשטח. הפעילות מתנהלת עם מערכת ניהול משימות המשקפת את התקדמות התהליך ובה יש את החומרים השונים לכל משימה
  • מיקוד – אין דבר גרוע יותר מאשר לבזבז זמן על ידי יועץ עסקי שרוצה לתת לך הכל חוץ ממה שאתה צריך. שירותי ייעוץ עסקי צריכים לכלול אסטרטגיות ממוקדות המדברות לצרכים ולמטרות הספציפיות של החברה, ולא לעקרונות כלליים שהחברה לא יודעת איך ליישם.
  • בעל ניסיון מקצועי – העסקת יועץ הניהול הנכון היא החלטה בעלת סיכון גבוה עבור כל חברה. בחירה נכונה יכולה להביא את העסק לשנים של הצלחה מתמשכת וקבלת החלטה שגויה עלולה להיות כישלון גדול. חשוב לשכור יועץ ניהול מוכח שאתם יכולים לסמוך עליו שיטפל בעסק שלכם במקצועיות, קלאסה ומיומנות.
יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן
בני פלומן יועץ שיווקי

שמי בני פלומן ואני יועץ עסקי, כחלק משירותי הייעוץ העסקי שאני מציע, אני מספק שירותי אימון עסקי ואימון אישי למנהלים גם לעסקים קטנים וגם לחברות גדולות מתוך ניסיון של שנים שצברתי בייעוץ שיווקי אסטרטגי ועסקי וכמנטור עסקי לעשרות חברות שונות.

אני מציע שיחת יעוץ ראשונית בת שעה חינם ללא עלות, בה אוכל להבין את הקשיים והאתגרים מולם אתם עומדים ואוכל להציע פתרונות מקצועיים להתמודדות מולם.

אתם מוזמנים ליצור עמי קשר ללא התחייבות בטלפון מספר: 052-420-3043, ניתן להשאיר פרטים מטה, ונציג מטעמי יחזור אליכם בהקדם.