בניית אסטרטגיה שיווקית - מוסדות להשכלה גבוהה

אסטרטגיה פירושה התווית דרך בדרך להגשמת חזון ומטרות.
האסטרטגיה המנוסחת במסגרת הכנת תכנית עסקית, משכללת את מכלול התנאים הסביבתיים והפנים ארגוניים ועל בסיס המידע הזה, מתגבשים המהלכים הנדרשים למוסד בדרך להשגת יעדיו.
לכל מוסד אקדמי דרושה אסטרטגיה עסקית והיא אחד השלבים הראשונים והחשובים ביותר בפעילותה בשוק האקדמי.
במאמר זה שמתי דגש על דוגמאות רלוונטיות לכל מרכיב באסטרטגיה של מוסדות אקדמיים.

 

אסטרטגיה של מוסדות אקדמיים מורכבת מ:

  • ייעוד (mission) – משימות העל שהמוסד האקדמי לוקח עליהן אחריות.

  • חזון (vision) – תמונת מצב עתידית רצויה של המוסד האקדמי.

  • ערכים (values) – עקרונות מנחים ומדיניות מוצהרת של המוסד.

  • מטרות (targets) – קביעת יעדים כמותיים ואבני דרך בדרך להשגת היעדים.

     

  • ייעוד (Missions) – בייעוד של מוסדות להשכלה ניתן למצוא – הנגשת ידע, טיפוח מצויינות, קידום המחקר ועוד.

  • חזון / vision – החזון נועד לשמש מצפן לכיווני ההתפתחות של המוסד האקדמי לטווח הארוך. כך גם לגבי גיבוש ערכי הליבה של המוסד. ערכי המוסד נגזרים מהחזון.

  • ערכים – הם מערכת האמונות שעל בסיסן המוסד פועל ומשקפים את האידיאולוגיה שלו. מרגע שהוגדרו ערכי המוסד, הם יכתיבו את מדיניותו וכל פעולות ומשימות המוסד ישתמעו מהם מעתה. מוסד אקדמי צריך להכריע בסוגיות שונות מדי יום ועומדות בפניו חלופות ואפשרויות רבות.
    במקרים כאלה, הערכים ישמשו כעמוד התווך שלאורו תתקבלנה ההחלטות.
    ערכי הליבה של המוסד צריכים להישאר קבועים ולא להיות מושפעים מתכתיבים סביבתיים ומנסיבות מזדמנות.

  • נתמקד בהגדרת החזון – שכיח מאוד לראות ערכים כגון : מצוינות, חדשנות, מחקר וטיפוח מסלולי קריירה לבוגרים.

מצ"ב דוגמאות לחזון של מוסדות אקדמיים בעלי ייחוד:
חזון מכללת קיי לחינוך – מכללת קיי הינה מוסד להשכלה גבוהה העוסק בחינוך להוראה ובהתפתחות מקצועית של אנשי חינוך, גננות ומורים, לכל אורך הנתיב המקצועי המתחיל בהכשרה וממשיך בהתמחות ולמידה אישית וארגונית. היא מהווה מוקד למידה מחקר וחדשנות חינוכית.
מכללת קיי רואה בידע ההוראה ידע אקדמי ייחודי המבוסס על הניסיון והיכולת המושכלת ללמוד, לפרש ולהמשיג אותו. הלמידה להוראה, ככל למידה, היא תהליך מתמשך של בניית ידע (עיוני, ערכי ומעשי) בתוך ההקשר החברתי-תרבותי שבו היא מתרחשת.
המורים מקדמים את תהליך הלמידה מתוך דיאלוג מתמיד עם תלמידיהם, עם עמיתיהם ועם הקהילה שבה הם פועלים. הסביבה החינוכית שקיימת במכללה צריכה לשקף הנחה זו. הלמידה להוראה מכוונת לקראת בנייתה של "תבונת המעשה" והיא משלבת שלושה מימדים: אוריינות אקדמית וידע תיאורטי בדיסציפלינות ההוראה ובחינוך, (מימד ה"ראש"); מחויבות ואכפתיות ליחיד ולחברה, (מימד "הלב"); ומיומנויות לקידום הוראה ולמידה (מימד ה"יד").

מכללת קיי היא חלק ממרקם החיים החינוכיים במרחב הדרום. אנו רואים את החינוך כשליחות חברתית ואת המורים כמחנכים המסוגלים להתמודד עם שאלות חברתיות מרכזיות ולהוביל תהליכים של צמצום פערים וקידום סובלנות לשונות בחברה דמוקרטית ומרובת תרבויות. היא מבקשת לבנות קהילה של מנהיגים חינוכיים, יוזמים ובעלי קול שמטביעים חותם של עשייה פורצת דרך.

החלק המובלט למעשה מבדל מכללה זו מאחרות. במכללה אחוז משמעותי של תלמידים מהמגזר הבדואי. מיקום המכללה הוא בבאר שבע. נתונים אלו באים ללמד על השליחות החברתית שאנו אמורים לראות בפעילות שלה עם הסביבה הקרובה. בכל הקשור למנהיגות חברתית ופריצת דרך – כאן אמורים לראות בפעילותה את בניית המנהיגות החינוכית המקומית וכמובן עידוד של יזמות פרויקטים בתחום החברתי.

חזון המרכז האקדמי שלם – התמודדות עם אתגרי העתיד דורשת הבנה בתחומים רבים.
בחברה המאופיינת במחלוקות חברתיות, היכולת להתמודד עם דעות סותרות ואף מנוגדות היא כורח המציאות. על מובילי החברה הישראלית לדעת איך לנהל שיחות מתוך הבנה, סובלנות וכבוד הדדי, לגשר על פערים הנראים בלתי-עבירים ולנהל סכסוכים.
מדינת ישראל מתקיימת במציאות תרבותית וגיאוגרפית מורכבת. מנהיגי הדור הבא בכל תחום ומקצוע נדרשים לסגל חשיבה יצירתית וביקורתית, לחבר נקודות הנראות נפרדות ולהפגין יכולות ביטוי גבוהות בכתב ובעל פה.
עליהם לדעת כיצד ללמוד תחומים חדשים במהירות ולהתגבר על החשש מהתנסות באתגרים. יכולתם של מנהיגים לפרוץ גבולות ולחבר תחומי ידע היא הכרחית.
במרכז האקדמי שלם מונהגת תכנית ללימודים הומניסטיים — פילוסופיה ולימודי דתות, היסטוריה ומדעי החברה, מתמטיקה ומדעי הטבע, וספרות, אמנות ומוזיקה — המבקשת לחשוף את הסטודנטים למגוון תחומים ולהכשיר אותם להוביל את החברה.
בכיתות קטנות שבהן סטודנטים ומרצים מעלים את השאלות הנצחיות אודות מושגי יסוד הנוגעים לתשתית הקיום האנושי. הדיון והמחקר מתקיימים על בסיס היצירות הספרותיות הדגולות של המסורות המערבית והיהודית.
המרכז האקדמי שלם שואף ליצור קהילה אקדמית המתייחסת לידע לא רק כחומר לשינון, אלא כנושא לדיון ולוויכוח וכתוצר של שיח פעיל ורב-פנים. תכנית הלימודים עוצבה במיוחד עבור סטודנטים ישראלים מצטיינים, המבקשים להבין את עולמם כדי שיוכלו להשפיע עליו.
מרכז האקדמי שלם הוא מיסודו של מרכז שלם, שחרט על דגלו להרחיב ולהעמיק את ההבנה בשורה של תחומים: הגות יהודית וציונית, פילוסופיה כללית, מחשבה דמוקרטית, מדיניות חברתית וכלכלית, ההיסטוריה של עם ישראל, משפט וחוקה, אסטרטגיה וארכיאולוגיה. זאת במטרה לחזק את היסודות האינטלקטואליים הנחוצים לשגשוג מדינת ישראל והעם היהודי. זהו הייחוד המבדל אותו ממוסדות אקדמיים אחרים.

חזון של אוניברסיטת אריאל – לא בכדי אוניברסיטת אריאל בשומרון הינה האוניברסיטה היחידה בכ-40 השנים האחרונות אשר קיבלה מעמד של אוניברסיטה.
האוניברסיטה הוקמה בשנת 1982 (כמכללה), וכיום לומדים בה כ-15,000 סטודנטים, מהם כ-10,500 לתואר אקדמי ב-28 תוכניות לימוד לתואר ראשון ושני, המתקיימות בארבע הפקולטות (מדעי הבריאות, הנדסה, מדעי הטבע ומדעי החברה) ושני בתי הספר (ארכיטקטורה ותקשורת) בקמפוס. יתרתם לומדים במרכז ללימודים קדם אקדמיים ובמרכז לעיצוב ולטכנולוגיה (הנדסאים). בנוסף, פועלת בת"א יחידה ללימודי חוץ והמשך.

אסטרטגיה שיווקית למוסדות להשכלה גבוהה - מבצעים מחקרים

באוניברסיטת אריאל בשומרון פעילים יותר מ-300 מדענים. רבים מהמדענים הם מהמובילים בתחומם בארץ ובעולם, כ-70 מהם פרופסורים, המשלבים הוראה ומחקר, בתחומים שונים כגון: רובוטיקה, אלקטרו-אופטיקה, גידול גבישים, טיפול בסרטן, פיתוח פולימרים, רעידות אדמה, לימודי הסביבה, אימונולוגיה ועוד. באוניברסיטה פועלים 15 מרכזי מחקר: המרכז לחקר המוח; המרכז למחקר ופיתוח רובוטיקה; המרכז לפיתוח אמצעי לחימה בטרור (Homeland security); המרכז לחקר חומרים; המרכז למו"פ אזורי – השומרון ובקעת הירדן; המרכז לאנרגיות משולבות; המרכז לחקר המזרח התיכון; המכון לחקר מדיה חדשים, חברה ופוליטיקה; המרכז הלאומי לפיתוח מקורות קרינה ויישומיהם (לייזר האלקטרונים החופשיים FEL) שהוא בעל מעמד של מוקד ידע לאומי – ארצי; המכון לחקר העדות היהודיות בקווקז ובמרכז אסיה ע"ש גרמן זכרייב; המרכז לפיזיקה יישומית ע"ש משפחת שלזינגר; המרכז לחקר הסרטן ע"ש פרופסור ישעיהו לנג ז"ל; המרכז למשפט ולתקשורת; המרכז לחקר רעידות אדמה; המרכז לחקר אלקטרואופטיקה.

סגל האוניברסיטה גייס מקרנות תחרותיות וגורמי תעשייה בשנת 2011 כ-10 מיליון דולר לטובת מחקר ופיתוח יישומיים. כיום, עם מגוון ומספר מחלקות לימוד אקדמיות נרחב, לצד מרכזי המחקר המגוונים, ממוצבת אוניברסיטת אריאל בשומרון כמובילה בתחומים אקדמיים רבים. בחממה הטכנולוגית, שליד האוניברסיטה, מפותחים תוצרים ותהליכים טכנולוגיים מתקדמים, המבוססים בין השאר על פעילות מחקרית במעבדות המרכז. חממה זו מאפשרת לסטודנטים להשתלב בתוכניות המחקר, ולרכוש ניסיון מעשי במחקר ובפיתוח עוד במהלך לימודיהם. מחקרים שבוצעו באוניברסיטת אריאל בשומרון בשנים האחרונות הביאו להקמת מספר ניכר של מפעלי הזנק (Start-up).

אסטרטגיה שיווקית למוסדות להשכלה גבוהה - גאים בסטודנטים ובבוגרים

הסטודנטים באים מכל מגוון האוכלוסיות והרבדים המרכיבים את החברה הישראלית: חילוניים לצד דתיים, עולים חדשים לצד ישראלים ותיקים, בני מיעוטים לצד יהודים. בהקשר זה מהווה האוניברסיטה מוסד המשמש ככור היתוך לכל שכבות החברה בישראל, והמעיד, על אף חילוקי הדעות והשוני המנטאלי, התרבותי והאידיאולוגי, על יכולתה של האקדמיה לשמש בסיס להידברות ולקירוב לבבות. מקור לגאווה היא העובדה שבוגרינו משולבים בעמדות מפתח בחברות מהגדולות והמובילות במשק, ורבים מהם ממשיכים לתארים מתקדמים באוניברסיטאות מובילות בארץ ובעולם.

 

אסטרטגיה שיווקית למוסדות להשכלה גבוהה - עושים ציונות

לצד יעדיה האקדמיים, אוניברסיטת אריאל בשומרון מציבה לעצמה יעדים ציוניים-חברתיים. מתוך ראייה פרקטית ואידיאולוגית והרצון לספק את צרכי המשק, הכלכלה והחברה הישראלית, פיתח המוסד את המחלקות המבוססות על מקצועות ההנדסה, הטכנולוגיה והמדעים. כמו כן מפעילה האוניברסיטה מגוון פעילויות רחב של תרומה לקהילה, ובכללם מרפאות בתחומים שונים וסיוע לקבוצות אוכלוסיה מגוונות. בנוסף הוקמו כפרי סטודנטים, המהווים מוקדי התנדבות במרחב.
כיעד חברתי, הנהלת האוניברסיטה הציבה לעצמה את הנגשת ההשכלה הגבוהה לכול.
מתן הזדמנות שנייה לאוכלוסייה עובדת לצד בני הפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית, עולים חדשים לצד בני מיעוטים, בעלי לקויות למידה לצד בעלי צרכים מיוחדים.
האוניברסיטה מפנה משאבים עבור מערך תמיכה נרחב לסטודנטים הזקוקים לסיוע לימודי, אישי, כלכלי וטכני, העונה על מגוון צרכי הסטודנט באשר הוא. כיעד ציוני נקלט אחוז ניכר של עולים חדשים הן בקרב הסגל והן בקרב הסטודנטים, ולמעלה מ- 10% מהסטודנטים הינם עולים חדשים ממגוון תפוצות. תשומת לב מיוחדת מוקדשת לעולי אתיופיה, וכפועל יוצא מכך מספרם באוניברסיטה הוא הגבוה ביותר מקרב כל המוסדות להשכלה גבוהה.
המשך הגידול המהיר, תוך חתירה למצוינות אקדמית, מבססים את מעמד אוניברסיטת אריאל בשומרון כאוניברסיטת המחקר השמינית במדינת ישראל.
הדגש בחזון הוא ציונות -מאוד מתחבר למיקומה של האוניברסיטה ודגש על מתן הזדמנות לאוכלוסייה חלשה ובעלי צרכים מיוחדים ליישר קו וללמוד לימודים אקדמיים.
דגשים אלו צריכים לקבל עשייה משמעותית בכל הקשור למטרות ויעדים בתוכנית האסטרטגית.

לסיכום, אסטרטגיה של מוסדות אקדמיים מכילה 4 חלקים משמעותיים כפי שסקרנו.
במוסדות אקדמיים התוכנית האסטרטגית היא של המוסד האקדמי וחשוב להבין שאסטרטגיה נבנית גם לפקולטות שונות בתוך המוסד.
הנהלת המוסד בוחנת את התוכניות האסטרטגיות של הפקולטות השונות וכמובן מיישרת קו עם האסטרטגיה של המוסד כולו.
מה שהצגתי במאמר זה לא כולל את החיבור של האסטרטגיות לקרקע המציאות, משמע מטרות מדידות ופעילות שהן פועל יוצא לתוכנית האסטרטגית.
בחלק מהמוסדות שביקרתי במהלך השנים קיימת אסטרטגיה המנוסחת היטב אבל ללא קשר ברור לפעילות האקדמית והפעילות המתבצעת בשטח.
מציאות זו מובילה לנזק בהתפתחות המוסד האקדמי והתפתחות לכיוונים הלא רלוונטיים.

כיעד חברתי, הנהלת האוניברסיטה הציבה לעצמה את הנגשת ההשכלה הגבוהה לכול.
מתן הזדמנות שנייה לאוכלוסייה עובדת לצד בני הפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית, עולים חדשים לצד בני מיעוטים, בעלי לקויות למידה לצד בעלי צרכים מיוחדים.
האוניברסיטה מפנה משאבים עבור מערך תמיכה נרחב לסטודנטים הזקוקים לסיוע לימודי, אישי, כלכלי וטכני, העונה על מגוון צרכי הסטודנט באשר הוא. כיעד ציוני נקלט אחוז ניכר של עולים חדשים הן בקרב הסגל והן בקרב הסטודנטים, ולמעלה מ- 10% מהסטודנטים הינם עולים חדשים ממגוון תפוצות. תשומת לב מיוחדת מוקדשת לעולי אתיופיה, וכפועל יוצא מכך מספרם באוניברסיטה הוא הגבוה ביותר מקרב כל המוסדות להשכלה גבוהה.
המשך הגידול המהיר, תוך חתירה למצוינות אקדמית, מבססים את מעמד אוניברסיטת אריאל בשומרון כאוניברסיטת המחקר השמינית במדינת ישראל.
הדגש בחזון הוא ציונות -מאוד מתחבר למיקומה של האוניברסיטה ודגש על מתן הזדמנות לאוכלוסייה חלשה ובעלי צרכים מיוחדים ליישר קו וללמוד לימודים אקדמיים.
דגשים אלו צריכים לקבל עשייה משמעותית בכל הקשור למטרות ויעדים בתוכנית האסטרטגית.

יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן

אם אתם מרגישים שאתם זקוקים ליד מכוונת אתם מוזמנים לפנות לבני פלומן יועץ עסקי בעל ניסיון רב שנים בייעוץ עסקי ויעוץ אסטרטגי שיווקי למוסדות אקדמיים מגוונים לביצוע שיחת ייעוץ ראשונית חינם ללא עלות בטלפון מספר: 052-420-3043 , בשיחה נוכל לבחון את האסטרטגיה והפעילות השיווקית של העסק שלכם ולספק עבורכם פתרונות שיווקיים ע"י בניית תוכנית שיווק או בניית אסטרטגייה שיווקית נכונה למוסדות חינוך שתביא להתייעלות, הגדלת המכירות ולגיוס לקוחות חדשים. תוכלו גם להשאיר פרטים בטבלה מטה ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.