יועץ כלכלי עסקי

בשוק התחרותי והאינטנסיבי בו פועלים כלל העסקים כיום, בעלי העסק ומנהליו זקוקים לכל יתרון שהם יכולים להשיג, וזאת על מנת להביא לשגשוג וצמיחה של העסק.
דרכי הניהול והאסטרטגיות הניהול השונות עשויים אמנם להשתנות בהתאם לתחום בו פועל העסק שלכם, אך ישנן כמה שיטות עבודה שונות הנכונות לכלל העסקים באשר הם.
אחת משיטות העבודה הבסיסיות והמתבקשות ביותר, בעיקר עבור עסקים חדשים אשר נמצאים בשנים הראשונות לפעילותם (בהגדרה זו נכללים גם עסקים בני חמש עד עשר שנים), היא ליווי פיננסי מקצועי וצמוד. חשוב להבין כי ליווי מסוג זה יכול לעשות את ההבדל בין עסק מצליח לעסק כושל.

הגדרת יעדי העסק

בעת ניהול עסק ישנם אינספור אלמנטים שונים בהם יש להתחשב, ליווי כלכלי צמוד יבטיח כי אתם נותנים את הדעת על הדברים החשובים באמת, ודואגים לקדם אותם מבעוד מועד.
נשמע בסיסי, נכון?
למרבה הפליאה בעלי עסקים צעירים רבים אינם מקדישים את הזמן הנחוץ על מנת לשבת ולהגדיר לפרטי פרטים את יעדי העסק, בטווחי זמן שונים – שנה ראשונה, חמש שנים ראשונות וכו'. הגדרה מפורטת של יעדים אלו (כולל מספרים, חישובים וכו') תעזור לכם להבין מבעוד מועד מה יעיל עבור העסק שלכם ומה לא, ובנוסף גם להבין איזו היערכות מוקדמת מצריכים יעדים אלו ועוד.

בנייה של תקציב מפורט

תקציב הוא אחד המרכיבים הבסיסיים והחשובים ביותר בכל עסק. בנייה נכונה של התקציב, בסיוע ייעוץ כלכלי מנוסה ומקצועי, תאפשר לכם לזהות את המקומות בהם העסק שלכם אינו ערוך כראוי ולעשות את השינויים הנחוצים. דבר זה יהפוך את מלאכת הניהול השוטף של העסק שלכם לפשוטה ויעילה הרבה יותר.
עבודה לפי תקציב מוגדר מראש תאפשר לכם לבצע התאמות בזמן אמת, להימנע מתקלות עתידיות בתזרים המזומנים (עליו עוד ארחיב בהמשך) ובאופן כללי תעלה את הסיכוי שלכם לניהול אפקטיבי ומוצלח של העסק.

אשראי - שימוש בתבונה

ניהול נכון של אשראי העסק אינו עניין של מה בכך. זוהי אחת הנקודות הקריטיות ביותר בניהול עסקים חדשים, ולכם כאן בעיקר מומלץ להיעזר ביועץ פיננסי מקצועי המנוסה במיוחד בתחום זה. נטילת אשראי בתנאים לא טובים או בתכנון לקוי עלולה להביא את העסק למצבים בעייתיים בעתיד, כאשר ניהול מחושב ונכון של האשראי הינו בסיס הכרחי של כל עסק להתפתחות וצמיחה.

ניהול תזרים מזומנים

תזרים המזומנים הוא המקום בו ניתן לראות את פעילות העסק השוטפת. בעזרתו ניתן לתכנן ולהכווין פעילות כלכלית ברמה הבסיסית ביותר של הוצאות מול הכנסות, אשראי וכו'.
עסק המנהל נכון את תזרים המזומנים שלו יבטיח כי אינו נקלע לחובות או לנטילת אשראי יקר ובעייתי (אשראי לא מתוכנן יכול לעלות לעסק שלכם בריבית גבוהה מאוד).
גם כאן חשוב להבין כי ניהול תזרים מזומנים בצורה נכונה אינו עניין של מה בכך, במיוחד עבור מנהלים חדשים ולא מנוסים. את התזרים יש לתכנן מראש (מנקודת הזמן בה אנו נמצאים כעת ומספר חודשים קדימה), ויש לקחת בחשבון במסגרתו את כל ההוצאות וההכנסות הצפויות של העסק, כולל מרווחי ביטחון נחוצים.
אני ממליץ לכם ללמוד את הטריקים הקטנים אך ההכרחיים של ניהול תזרים בצורה נכונה ויעילה לפני שאתם בכלל מתחילים בניהול עסק, או להיעזר כאמור בליווי פיננסי מקצועי של יועץ עסקי. מומלץ לשים דגש של ממש על ניהול תזרים המזומנים, כאלמנט פיננסי מרכזי וקריטי עבור כל עסק, המאפשר לעסק להימנע מבורות בלתי רצויים ולוודא כי כל עובד, ספק ולקוח מקבלים את מה שמגיע להם בדיוק בזמן. למען האמת זוהי גם הדרך המתבקשת לבניית מאגר לקוחות מרוצים, לעבודה ארוכת טווח ומשתלמת מול רשימת ספקים איכותיים ועוד.

היתרונות בהתייעצות עם יועץ כלכלי

כבעלי עסק אתם בוודאי יודעים כי ניהול העסק כרוך באינספור מטלות, לחצים ואילוצים, שלא באמת מותירים זמן לעיסוק ראוי והולם של הפן הכלכלי.
כך נוצרת עם הזמן בעיה כאשר בעל העסק אינו יודע מה מצב העסק מבחינה פיננסית, אינו מודע להתחייבויות הכלכליות של העסק ולכן גם לא מבצע את הצעדים הנדרשים לשיפור.
מסתבר שגם כאשר ישנו מספיק זמן, אצל רוב בעלי העסקים הניהול הכלכלי נדחק לאחור מכיוון שאינם בקיאים מספיק במינוחים הכלכליים ואינם מבינים את פשר הדברים.
לא פעם, נוטים בעלי עסק להסתמך על רואה חשבון, שגם הדוחות שלו לא תמיד ברורים או בכלל רלוונטיים למצב הנוכחי, ולמעשה אינם כוללים את כל ההתחייבויות הכספיות של העסק. כך נוצר לאורך זמן מצב של התנהלות כלכלית שגויה ולקויה, המלווה ברווחיות נמוכה ואולי אפילו בהפסדים.
בגלל כל הסיבות שמניתי ישנה חשיבות גדולה להתייעצות עם יועץ כלכלי בעל השכלה וניסיון מקצועי הולם בתחום הפיננסי. ביכולתו של היועץ הכלכלי להסביר בצורה ברורה ומובנת לבעלי העסק את מצבו הכלכלי של העסק, להצביע על הבעיות הקיימות ומקורותיהן, ולהציע את הדרכים לתיקון באופן ריאלי ומקצועי. אחת ממטרותיו העיקריות של כל יועץ כלכלי היא לאפשר ללקוח לשמר התנהלות כלכלית נכונה בעצמו בתוך העסק שלו.

יועץ כלכלי - מה הם כישוריו?

כאמור ייעוץ פיננסי לעסקים מצריך כישורים מקצועיים רבים מהיועץ.
ראשית, עליו להיות בעל הבנה מצוינת בהתנהלות עסקית על כל רבדיה, עם ידע שרכש לא רק מספרים ובקורסים למיניהם, אלא גם בעבודת שטח כיועץ לעסקים ואולי אפילו כאיש ניהול בעצמו. בנוסף, על היועץ להיות בעל הבנה כלכלית מצוינת בכל ההיבטים הנוגעים להתנהלותם של עסקים: ענייני רווח והפסד, הלוואות והשלכותיהן על העסק, מקורות מימון אפשריים, תמחור נכון של מוצרים ושירותים, וכו'. בנוסף, חשוב לא פחות שיהיה קודם כל אדם שיודע לעבוד בגובה העיניים, בוודאי כאשר מדובר בנושא פיננסי אשר כולל לא פעם מונחים טכניים בלתי מובנים ומרתיעים. על היועץ הפיננסי לדעת כיצד ליצור אמון והבנה ביניכם, וכן כיצד לרתום אתכם – בעלי העסק לביצוע הצעדים הנדרשים.

במה יועץ כלכלי יכול לסייע לעסק שלכם?

יועץ פיננסי לעסקים יכול לסייע באינספור מצבים.
בראש ובראשונה, ייעוץ כלכלי מיועד לעסקים בהם קיים חוסר במיצוי הפוטנציאל הכלכלי, כאשר גובה הרווחים נמוך מהרצוי והמצופה.
כמו כן, ייעוץ כלכלי מיועד לבעלי עסקים אשר מרגישים שאינם מצליחים להשתלט על הניהול הכלכלי ולא משנה מהי הסיבה: היעדר הבנה מספקת, חוסר בזמן או חוסר בכלים מקצועיים מתאימים. בנוסף, הייעוץ הכלכלי גם מיועד לעסקים אשר חווים האטה או אפילו משבר, ונדרשים לליווי מקצועי לצורך התייצבות ומעבר הדרגתי מהפסד לרווחיות.
חשוב להבין כי ליווי של יועץ פיננסי הוא קריטי עבור יזמים המעוניינים להקים עסק חדש, וזאת לצורך בחינת הכדאיות הכלכלית של המיזם ותכנון נכון וריאלי שלו.

כך תבחרו יועץ כלכלי מתאים

בכדי לבחור יועץ כלכלי מתאים לעסק שלכם ולכם מומלץ לפנות אל: מכרים וקולגות שאתם סומכים על דעתם, ו/או רשת האינטרנט.
לגבי מכרים – הכוונה לבעלי עסקים שנעזרו בייעוץ פיננסי וביכולתם להמליץ על אדם רציני ומקצועי. לגבי רשת האינטרנט, היכנסו לאתרים של יועצים עסקיים ויועצים פיננסיים והתרשמו ממידת הניסיון, המקצועיות והיכולות שלהם. לאחר מכן, פנו אל המקצועי ביותר מביניהם ובררו את שאר הפרטים.

איך תדעו שהיועץ הכלכלי מתאים לכם ולעסק שלכם?

כבר תיארתי במאמר זה את הכישורים הבסיסיים הנדרשים מיועץ פיננסי.
אך קיימת גם חשיבות בהתאמתו אליכם ולעסק שלכם.
כשאתם פונים אל יועץ פיננסי מומלץ לבדוק עמו לגבי ניסיונו בליווי עסקים בתחום הפעילות שלכם. זה יכול להיות יתרון משמעותי מאוד עבורכם – להעזר באדם שכבר ייעץ לעסקים בתחומי העסק שלכם, דבר העשוי להתבטא בהמלצות מדויקות יותר ובצעדים יעילים יותר.
בנוסף, חשוב לבדוק עם היועץ האם ליווה בעברו לקוחות בעלי פרופיל כשלכם, למשל עסק חדש, עסק במשבר כלכלי עקב חובות, עסק אשר מעוניין לשפר רווחיות וכו'.

האם יועץ כלכלי יכול לעזור לעסק במשבר?

עסקים שחווים משבר מוכרחים להיעזר בייעוץ כלכלי מאדם בעל ניסיון רב ויכולות אשר מוכחות.
שהרי מדובר בתהליך עומק מתוך מטרה להוציא את העסק מהמצב החמור בו הוא נמצא, למנוע הליכי הוצאה לפועל או כינוס נכסים.
במקרים כאלו הייעוץ יתמקד ביצירה ובביסוס שקט תעשייתי כדי שניתן יהיה לגייס את האשראי הנחוץ, אם על ידי חידוש הסכמים קיימים מול ספקים, מיחזור הלוואות, ניהול נכון של תזרים המזומנים, שיפור אופן הגבייה, מציאת דרכי התנהלות מסודרות ומאורגנות, תקשורת מול הבנקים ועוד.

האם ואיך יועץ כלכלי יכול לסייע לעסק שנפגע ממשבר הקורונה?

עסקים רבים מתחומים שונים נפגעו ממשבר הקורונה וזקוקים לייעוץ פיננסי.
יועץ כלכלי מקצועי יכול לסייע בהבנת הזכויות וההטבות המגיעות לעסק, בתקשורת נכונה מול הבנקים בהתאם לדרכי התנהלותם בתקופה זו, ואף בפנייה אל הקרן להלוואות בערבות מדינה במסלול קורונה.
בנוסף, היועץ יוכל להמליץ על דרכים להפחתת עלויות, על מרכיבים שונים בתוכנית העסקית ובתוכנית העבודה של העסק אשר כדאי להקפיא לזמן זה, ולאתר הזדמנויות חדשות שנוצרו דווקא עכשיו בעקבות המשבר (כמו לדוגמא מתחרים שסגרו), וכן הלאה.

לסיכום, המצב הכלכלי של העסק הוא בדרך כלל תוצאה של התנהלות עסקית כוללת.
רווחיות נמוכה יכולה להצביע על צוות מכירות שאינו מתפקד בצורה נכונה, תמחור שגוי של מוצרים או שירות שאתם מספקים, חוסר מוטיבציה של עובדים ועוד.
בכדי להגיע לתוצאות מספקות יש לבצע בחינה של התנהלות הארגון באופן מקיף ומקצועי באמצעות יועץ כלכלי לעסקים ולאתר נקודות תורפה אותן יש לתקן. יועץ כלכלי מוצלח לא רק מבין במספרים אלא גם מבין בעסקים ובאנשים וזה השילוב אשר יביא לכם את התוצאות הטובות ביותר.

 

יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן
בני פלומן יועץ כלכלי עסקי

שמי בני פלומן וכיועץ עסקי המספק שירותים לחברות ועסקים רבים אשמח לסייע לכם בבניית תוכנית עבודה כללית לעסק לטווח קצר ולטווח רחוק אשר כוללת הגדרת יעדי מכירות,
בניית תקציב מסודר, הגדרת מדדי בקרה ויצירת שיגרת ניהול תקציב.
בנוסף אוכל ללמד אתכם איך לנהל תזרים מזומנים יעיל, איך להתנהל מול ספקים ומול לקוחות, אבנה לכם תשתיות וכלים לניהול התקציב ואחשוף אתכם לשיטות חדשות ומתקדמות.
באתר תמצאו גם מידע אודות ייעוץ שיווקי, אסטרטגיית שיווק, יועץ ארגוני, מיתוג עסקי ועוד.

פנו אליי עוד היום לשיחת ייעוץ אסטרטגי לעסקים במספר: 052-4203043 ללא עלות וללא התחייבות או השאירו פרטים בטופס מטה ונציג מטעמי יחזור אליכם בהקדם.