מיתוג עסקים קטנים

בישראל, על פי הגדרות הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים עסק זעיר מוגדר כעסק בו יש עד 4 עובדים ומחזור מכירות של עד מיליון ש"ח. עסק קטן הוא עסק בו 5 עד 20 עובדים ומחזור מכירות של עד 20 מיליון ש"ח.


אלו הם ההבדלים המשמעותיים במיתוג של עסק קטן לעומת עסק גדול:

  • משאבים לצורכי השקעה בתהליך המיתוג – לעסק קטן אין משאבים רבים לתהליך מיתוג מקצועי ויקר.
  • לעסק גדול קל יותר להתבלט ולמצב את עצמו בשוק לעומת עסק קטן שצריך לבנות לעצמו את הייחוד המנצח שלו שיאפשר לו להתפתח.
  • עסק גדול בדרך כלל מורכב ממספר שירותים ומוצרים ופועל בשווקים שונים -מכאן שתהליך המיתוג מורכב יותר.

אילו אסטרטגיות מיתוג יכולות להתאים יותר עבור מיתוג לעסק קטן?

כבעלי עסק קטן, אתם עשויים לחשוב שמיתוג הוא דבר שהכי טוב להשאיר לחברות ענק כמו אפל, גוגל ומקדונלדס. אבל האמת היא, שזה לא משנה כמה גדולה (או כמה קטנה) החברה שלכם, אם יש לכם עסק, עליכם לחשוב על מיתוג העסק שלכם.
לחברות גדולות יותר יש תקציבים גדולים יותר להשקיע במיתוג. אבל לא צריך חשבון בנק בגודל אפל כדי לבנות אסטרטגיית מיתוג יעילה מהיסוד. יש הרבה דברים שאתם יכולים לעשות כדי לעזור לעסק שלכם להתבלט, למשוך את תשומת הלב של הלקוחות שלכם ולהפוך את העסק שלכם לבלתי נשכח מבלי לפגוע בתקציב שלכם.

חמש אסטרטגיות מיתוג שיעזרו לכם לקחת את העסק שלכם לשלב הבא

כך תמתגו את העסק שלכם:

1. הגדירו את זהות המותג שלכם

מיתוג הוא יותר מסתם לוגו שאתם שמים באתר שלכם. המיתוג שלך הוא מי שאתם כחברה, אלו הערכים שלכם ומי שאתם, זו הדרך שבה אתם מתייחסים ללקוחות שלכם, זה המראה והתחושה שנותנים הנכסים החזותיים שלכם. לכן, לפני שתוכלו להתקדם עם השלבים הטקטיים יותר באסטרטגיית המיתוג (כמו עיצוב הלוגו), עליכם להקדיש את הזמן כדי להבין באמת מי אתם כחברה – או במילים אחרות, מהי זהות המותג שלכם.
ישנם מספר שלבים בתהליך:

  • הבינו מי אתם – אם כבר יש לכם מושג ברור לגבי מי אתם כמותג, זה נהדר – אבל אם אין לכם, גם זה בסדר. זה בדיוק הזמן לעשות קצת חשבון נפש עסקי. זה הזמן לשאול את עצמכם כמה שאלות עמוקות יותר שיעזרו לכם להבין מי אתם – ומי אתם רוצים להיות – כמותג. כשאתם מגדירים את זהות המותג שלכם, שאלו את עצמכם שאלות כמו:
  • אם הייתי צריך לתאר את החברה שלי בשלוש מילים, מה הן יהיו?
  • במה אני רוצה להיות ידוע בשוק?
  • מהן משימות הליבה והערכים של החברה שלי?
  • איזה הבדל אני רוצה לעשות בענף שלי?

ככל שתקבלו יותר בהירות לגבי מי אתם ובמה אתם עוסקים, כך תוכלו להחדיר את הזהות שלכם למיתוג שלכם – וכתוצאה מכך המותג שלכם יבלוט וימשוך את תשומת הלב של הלקוחות.

  • גלו – מי לקוחות המטרה שלכם? זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל יש הרבה מאוד עסקים קטנים ששמים כל כך הרבה דגש על מי הם ואיזה סוג של מוצרים או שירותים הם רוצים לספק עד שהם מזניחים לחלוטין את ההבנה למי הם מנסים למכור את המוצרים או השירותים – והמיתוג שלהם סובל כתוצאה מכך.
    יש להגדיר את הלקוחות האידיאליים עבורכם . מי הם? בני כמה הם? איזו הכנסה והשכלה יש להם? מה הם מחפשים בחברות איתן הם עושים עסקים? מה חשוב להם? מתי הם ישתמשו במוצר או בשירות שלכם – ומדוע הם יצטרכו אותו?
    לבסוף, כשתסיקו מיהו שוק היעד שלכם, תוכלו להשתמש בו להנחיית אסטרטגיית המיתוג שלכם – והתוצאה הסופית תהיה מותג שמתחבר באמת ללקוחות שאיתם אתם באמת רוצים לעבוד.
  • גלו את הערך המוסף שלכם – לא משנה מה העסק שלכם עושה, רוב הסיכויים שכבר יש חברות אחרות אשר עושות את אותו הדבר. לכן, אם אתם רוצים שהעסק שלכם יבלוט, אתם צריכים להבין מה יגרום לו להתבלט.
    הערך המוסף הוא שהופך את העסק שלכם לייחודי מול המתחרים שלכם והוא זה שהופך אתכם למיוחדים. זהו למעשה הגורם העיקרי שמביא את הלקוח לבחור בחברה שלכם ולא במתחרים – והוא צריך לחדור לכל חלק באסטרטגיית המיתוג שלכם.
    הערך המוסף של החברה שלכם לא צריך להיות משהו מורכב, אלא יכול להיות משהו פשוט למדי. לדוגמא אם החברה שלכם היא ביג מק, הערך המוסף שלה יכול להיות ה"רוטב המיוחד שלכם". זה הדבר שהופך את החברה שלכם לייחודית.
    בכדי שהמיתוג שלכם יהיה שונה ויבלוט למול המתחרים חשוב להישאר תמיד עם האצבע על הדופק ולהישאר מעודכנים בכל מה שחדש וטרנדי בתעשייה שלכם.
  • בדקו את המתחרים שלכם ומה הם עושים – האם אתם מבחינים במגמות כלשהן? לדוגמה, נניח שאתם משיקים חברת ייעוץ פיננסי חדשה – וכאשר אתם בודקים את המתחרים שלכם, אתם מבחינים שלכולם לוחות צבע ניטרליים בעיצוב הלוגו שלהם או שכולם ממקדים את מאמצי השיווק שלהם בפייסבוק במקום באינסטגרם. למרות שאתם לא רוצים לגנוב את המיתוג של המתחרים שלכם, תוכלו להיעזר במיתוג שלהם כדי להבין יותר מה מתחבר לשוק האידיאלי שלכם (ולא פחות חשוב מה לא) – ומכאן תוכלו לבנות את זהות המותג שלכם בהתאם.

2. השלבים בבניית השפה המיתוגית של החברה

ספר מותג – ספר המותג כולל את האופציות השונות בהן ניתן להשתמש בשפה המיתוגית שנבנתה עבור החברה. בספר זה ניתן למצוא את הלוגו, פונטים לטקסט, צבעי הלוגו, כיצד נראית הניירת של החברה ומיקום הלוגו והשפה בנכסים הדיגיטליים.

כרטיסי ביקור – אם אתם בעלי עסק, אתם צריכים כרטיס ביקור – העיצוב צריך להתאים ללוגו שלכם ולנכסי העיצוב האחרים שלכם.

אתר אינטרנט – האתר שלכם הוא כמו חלקת הנדל"ן הדיגיטלית של החברה שלכם – וכאשר אנשים מבקרים באתר שלכם, המראה והתחושה צריכים להיות עקביים עם שאר המיתוג שלכם.
בהתאם לעסק שלכם, ייתכן שתזדקקו לנכסי מיתוג נוספים (כמו אריזות מוצרים או נייר מכתבים ארגוני), אך הדבר החשוב ביותר שיש לזכור לא משנה היכן הלקוח נתקל במותג שלכם – אם זה על ידי צפייה בלוגו שלכם או ביקור באתר שלכם או בדיקת אחד מהמוצרים שלכם בחנות הוא שהמראה, התחושה והעיצוב צריכים להיות עקביים. אם אינכם עקבי במיתוג העסק שלכם, אתם למעשה מסתכנים בבלבול של הלקוחות שלכם – ואם הם מבולבלים, אתם עלול לאבד אותם בתחרות.

3. התבססו כמומחים בתחום עם תוכן בעל ערך

כעסק קטן, ייתכן שאין לכם תקציב פרסום עצום. אך למרבה המזל, אינכם צריכים להוציא מיליונים על מודעות פרסום כדי להציג את עצמכם מול האנשים הנכונים. יש דרך טובה יותר, קלה יותר ובמחיר סביר יותר לפרסם את עצמכם – שיווק באמצעות תוכן.
שיווק באמצעות תוכן פועל בכמה וכמה רמות, ראשית, הוא מאפשר לכם להפגין את המומחיות שלכם בתחום, על ידי התבססות שלכם כמומחי משאבים בתחום שלכם, הקהל שלכם יבטח בכם וכאשר יגיע הזמן לבחור בחברה או במוצרים, אתם תהיו המקום הראשון ללכת אליו.
שיווק באמצעות תוכן הוא גם אסטרטגיה מצוינת מכיוון שהוא נותן לכם הזדמנות לחזק את המיתוג שלכם. על ידי פיתוח מותג חזק, אתם מחזקים את מי שאתם ומה שאתם בפני הלקוחות שלכם – דבר המחזק את מערכת היחסים ועוזר להניע עסקים.
ואם אתם ממש צריכים סיבה נוספת מדוע שיווק תוכן כל כך יעיל לעסקים קטנים, אז זה גם זול. כך שגם אם אתם עובדים בתקציב נמוך, אתם יכולים לגרום לתוכן לעבוד עבורכם.
המפתח להצלחה בשימוש בתוכן כאסטרטגיה שיווקית הוא יצירת התוכן הנכון. בצעו את המחקר שלכם כדי להבין אילו שאלות הלקוחות שלכם שואלים – ולאחר מכן צרו תוכן שעונה על שאלות אלה.
לדוגמא, נניח שאתם הבעלים של מאפייה מקומית, ואחרי קצת מחקר, אתם מבינים שהלקוחות שלכם מתעניינים במתכונים להכנת לחם ביתי בעצמם. תוכלו ליצור פוסט או סרטון בלוג ממותג המתאר את היסודות של הכנת לחם: המדע מאחורי הלחם, המרכיבים שתזדקקו להם ואיך להשיג את התפיחה והקרום המושלמים. תוכן מסוג זה מספק ערך רציני לקהל שלכם – ולכן, בבוא הזמן כשהם רוצים לצאת ולקנות לחם (כי בואו נהיה אמיתיים – אף אחד לא רוצה להכין לחם משלו כל הזמן), תוכלו להיות המקום הראשון שהם מבקרים בו.
לסיכום, קיים מידע רב בתחום שלכם שהלקוחות שלכם רוצים, צריכים וישמחו לדעת, אם תוכלו להעניק ערך ולענות על שאלותיהם באמצעות התוכן שלכם, תוכלו לבסס אמון עם אותם לקוחות – ואמון זה יתורגם למכירות.

4. חפשו הזדמנויות לשותפות

אנשים אוהבים לעשות עסקים עם מותגים שהם סומכים עליהם. אבל אם אתם מותג חדש, ייסוד אמון זה עלול לקחת זמן רב. דרך מצוינת להאיץ את התהליך היא לחפש הזדמנויות לשותפות עם מותגים אחרים שהלקוחות שלכם כבר עובדים איתם או רוכשים מהם.

תחשבו על זה כעל בניית אמון באמצעות היכרות אישית, אם הלקוחות שלכם מכירים ועובדים עם המותג שלכם הם ימליצו על פעילות איתכם וזו התחלה טובה יותר ממה שתוכלו להשיג לבד ובכוחות עצמכם.

5. היו גיבורי על עבור הלקוחות שלכם

אם אתם באמת רוצים להתבלט בשוק ההיפר-תחרותי של היום, אתם חייבים לחיות את השוק שלכם, את הלקוחות שלכם ולטפח כל הזמן את הבידול שלכם.
המיתוג של החברה שלכם הוא הרבה יותר מאשר הלוגו שלך, אסטרטגיות השיווק שלכם או האופן שבו אתם מושכים את תשומת הלב של הלקוחות שלכם – הוא קשור למה שאתם עושים ברגע שהתחברתם ללקוחות.
המוניטין שאתם צוברים ומה שהלקוחות אומרים מאחורי הגב שלכם – זה החלק החשוב ביותר במיתוג שלכם.
לכן, אם אתה רוצים להצליח בטווח הארוך, אתם צריכים להיות גיבורי על עבור הלקוחות שלכם ולהפוך את שירות הלקוחות אצלכם לעדיפות עליונה.
תחשבו על זה, האם יש משהו חשוב יותר מאשר לספק שירות ללקוחות שלכם ברמה הגבוהה ביותר? אם ללקוחות שלכם תהיה חוויה חיובית בכל פעם שהם מתקשרים עם המותג שלכם, הם ימשיכו לבוא כל פעם מחדש – וגם יספרו עליכם לחברים שלהם.

יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן

בני פלומן - מיתוג עסקים קטנים

כעת, דבר אחד שיש לזכור הוא ששירות הלקוחות גדול יותר מכל אינטראקציה או מחלקה אחת. אם אתם באמת רוצים לחיות ולנשום שירות לקוחות, עליכם לספק חוויה חיובית עקבית ללקוחות שלכם, לא משנה איך, מתי ולמה הם מתקשרים עם המותג שלכם.
חפשו תמיד הזדמנויות לשיפור חווית הלקוח בתוך העסק שלכם. האם זה מבלבל לבצע הזמנה באתר שלכם? שדרגו את העיצוב כך שיהיה אינטואיטיבי יותר עבור הלקוחות שלכם. האם זו טרחה להחזיר מוצר? שלחו ללקוחות תווית החזרה בתשלום מראש והוראות ברורות כדי להפוך את התהליך לקל ופשוט יותר עבורם.


הנקודה היא שככל שתהפכו את חווית הלקוח שלכם לטובה יותר, כך תקבלו הכרה גדולה יותר של חברה שאכפת לה מהלקוחות שלה – ותיצרו קהל לקוחות גדול יותר כתוצאה מכך.
אם גם אתם מעוניינים וזקוקים לעזרה מקצועית ויעילה במיתוג לעסק חדש או מעוניינים ביד מכוונת שתעזור לכם במיתוג עסק קיים, במיתוג עסקי למוצרים, בבניית אסטרטגייה שיווקית, שמי בני פלומן, ואשמח לסייע לכם מניסיוני המקצועי רב השנים כיועץ עסקי, שיווקי ואסטרטגי במהלכן ליוויתי עשרות חברות ובעלי עסקים במיתוג לעסקים ובייעוץ שיווקי אסטרטגי  כל הדרך להצלחה.

אתם מוזמנים ליצור עמי קשר במספר טלפון: 052-420-3043 לשיחת ייעוץ ראשונית בת שעה – ללא עלות או/ו התחייבות, בה אוכל להבין את האתגרים והצרכים של החברה ואוכל להסיק מסקנות לגבי פתרונות יעילים למיתוג ומיצוב העסק שלכם.
למעוניינים, ניתן להשאיר פרטים מטה, ונציג מטעמי יחזור אליכן לתיאום שיחת יעוץ ראשונית.