ייעוץ עסקי - טיפוח צוות העובדים

בשנת 2004 חברת נטפליקס קיבלה החלטה פורמלית, שמבטלים את הפיקוח על נושא החופשות. כך שכל עובד יכול לקחת ימי חופש, בלי שום הגבלה. כמובן, שהוא צריך לעדכן את הממונים עליו, אבל זאת המדיניות.

קריאטיביות בניהול צוות עובדים

מסתבר, כשעשו את הניתוח הסטטיסטי, גילו שעד לאותה שנה למעשה עובדים כמעט ולא לקחו ימי חופש. בפועל מה שהבינו היה, שאותם עובדים, שבאמת עובדים סביב השעון ומנצלים ימים בודדים בשנה, נחשבים מוערכים יותר. כלומר, נוצרה מעין מנטליות בארגון, שעובד המגיע בבוקר ויוצא בלילה ועובד סביב השעון, וכמעט לא לוקח חופש מוערך מאוד. התנהלות כזו כאילו מוסיפה לו מוניטין בתוך הארגון. עוד הסתבר, שהארגון משלם על זה מחיר יקר ומתקשה מאוד לגייס עובדים טובים, למרות שנטפליקס זו חברה מאוד מוערכת.
דבר נוסף שהסתבר הוא, שלא לכל אחד מתאים לעבוד סביב השעון. ישנם עובדים, שכן צריכים את הגבלת שעות העבודה בכדי לחזור הביתה, יש כאלו עם ילדים קטנים וכו', ועובדים אלו פשוט לא יתקרבו לעבודה כזו.
התברר גם, שברגע שמנהלים לא מהווים דוגמא ולא יוצאים לחופשות המגיעות להם, הם הופכים למודל לחיקוי.
יש סיפור בנטפליקס על מנהל בשם ניר האנט, שאהב מאוד ספורט אקסטרים. הוא היה נוסע ללא מעט חופשות, כ 6-7 שבועות בשנה. באחת החופשות שלו הוא נסע לטיול אקסטרים באזור של קרחונים יחד עם אשתו והם ישנו באיגלו כשבוע ימים ושם ההשראה עשתה את שלה.
לאחר שובו לעבודה הוא הגיע עם רעיון חדש: פיתוח אחד הדברים היותר משמעותיים בנושא האלגוריתמים של נטפליקס – לאתר סרטים / סדרות המתאימים ללקוח לפי צפיות שביצע. דבר זה הבהיר להנהלת נטפליקס את הפוטנציאל ואת רמת הקריאטיביות שניתן להגיע אליהם, כאשר מתנתקים מהכל ו"עסוקים" בליהנות.

ניהול צוות עובדים - מציאות משתנה

נטפליקס לא לבד בקטע הזה. חשוב להבין, שאנשי דור ה-Z ודור המילניום באמת מתנגדים לכרטיס נוכחות. ביטול המדיניות של החופשות צמצם גם לא מעט את הבירוקרטיה ואת העלויות, שיש אחרי מעקב אחרי מי נמצא ומי איננו. ומעל הכל החופש מאותת לעובדים, שסומכים עליהם לעשות את הדבר הנכון, מה שכמובן מעודד אותם לנהוג באחריות.
כדי ממש להצליח עם זה, הבינו המנהלים הבכירים ומנכ"ל נטפליקס, שהמנהלים מהווים מודל לחיקוי וממצב שבו יצאו לשבוע-שבועיים בשנה, הם התחילו לצאת לארבעה, חמישה ואף שבעה שבועות בשנה ולדבר לא מעט על החופשות האלה. כמובן, שתמיד ישנו חשש באגף כוח אדם של מי שינצל את המדיניות הזאת ו"יגזים" מבחינת החופש. לעניות דעתי האישית, ישנם אנשים שיכולים לצאת לחודש-חודשיים בשנה ועדיין יהיו מאוד פרודוקטיביים וידעו להתנהל נכון.

חשוב להבין מאיפה זה נולד. באחד הדיונים בנטפליקס ניסו להבין כמה שעות אנשים משקיעים בעבודה. הרי יש אנשים, שבסוף שבוע פותחים מחשב ועונים למיילים, כנ"ל גם בחופשות ובחגים. האם אנחנו מכמתים את השעות האלה? מישהו יודע כמה שעות בפועל אנשים עובדים? מאחר שהתשובה היא שלילית, אז למה אנחנו סופרים להם כל הזמן את ימי החופשה? למה מקפידים כל הזמן על חופש? אבל מסתבר, בדיעבד, שעבודה ללא גבולות, גם בסופ"ש וגם בחופשות, פחות פרודוקטיבית. ולכן המסקנה הייתה, שצריך לאפשר חופש ללא מגבלה.

ניהול צוות עובדים - איך עושים את זה נכון?

יש לשים לב, שצריך לשים דגש, בהעדר מדיניות קבועה, שכל מנהל/ת צריכים להקדיש זמן לשיחה עם הצוות על דרכי התנהגות, על מה מקובל ולא מקובל.
כמו כן, יש להנהיג מדיניות במחלקת הנה"ח: יש להסביר לצוות באילו חודשים אפשר לקחת חופש, כי זה לא משהו גמיש לחלוטין, ישנה מחויבות, ישנם זמני שיא של עבודה סביב השעון בחודשים מסוימים. לדוגמה, בחודש ינואר אין אופציה לרואי החשבון או מי מעובדי הנה"ח לקחת חופש.
בכך הייתה נטפליקס סוג של סוללת דרך לחברות נוספות שהחלו לפעול כמוה, חברות כמו GLASSDOOR, LINKEDIN , HubSpot, Songkick, בתחום הטכנולוגי Eventbrite, משרדי עורכי דין פישר פיליפס, משרד יחסי ציבור GOLIN, חברת שיווק VISUALSOFT ועוד ועוד.
בשנת 2014 היזם הבריטי מפורסם ריצ׳רדסון ברנסון Richard Branson, מחברת וירג'ין Virgin, כתב הסבר על ההחלטה שלו להצטרף לביטול הגבלת החופשות. הוא אמר, שכשהוא קרא לראשונה בכתבה בעיתון דיילי טלגרף את מה שנטפליקס עשתה, הבין שזה יתרום רבות ומשמעותית להעלאת המורל, היצירתיות והפרודוקטיביות.
חשוב להבין, שהחברה של ברנסון חיה על חדשנות ומחפשת כל הזמן להעלות את תקרת הזכוכית בכל מה שהיא עוסקת בו ודרך זה גם, כמובן, להגדיל את היתרון התחרותי שיש לה מול חברות באותו ענף.
דוגמה לחברה נוספת היא החברה של טרנטון מוס TRENTON MOSS, מנכ"ל של חברת WEBCREDIBLE,שגם הוא שינה את מדיניות החברה לגבי חופשות. הוא הסביר איזה שיפור משמעותי זה עשה בחברה בנושא של גיוס מועמדים טובים לעבודה. הוא הוסיף, שגם אם בפועל העובדים בסוף לא לקחו יותר ימי חופשה ממה שמקובל בענף, ההרגשה שסומכים עליך ונותנים לך את החופש להחליט, השפיעה לא מעט על הון אנושי טוב מאוד שהגיע לחברה.
יש משפט על ,שהפך לאתוס בנטפליקס: "כוכב על אחד עדיף על שני אנשים ממוצעים". כל זה כתוצאה משינוי מדיניות החופשות בחברה.
ובכל זאת, יש מספר כללים רצויים, כדי שהנושא הזה יצליח להתקיים עם ומול העובדים:
תמיד לפעול לקידום האינטרס של החברה.
לעולם לא לעשות משהו שיקשה על אחרים להשיג את המטרה שלהם.
משפט לעובדים: "תעשו כל מה שביכולתכם כדי להשיג את מטרותיכם"
מעבר לזה, בכל מה שקשור ליציאה לחופש, אנשי הצוות יכולים לעשות כראות עיניהם.

בשנת 2007, עיתונאי בשם ריאן בליטשטיין מ"מרקורי ניוז" בסן חוזה, שחשב שכל הדיווחים על מדיניות ימי החופש של נטפליקס הם סוג של פרסומת שאין לה אחיזה במציאות, לקח על עצמו פרויקט: הוא הגיע לנטפליקס לבצע תחקיר. דרך אגב, נתנו לו גישה חופשית לעובדים, ויש שם הרבה מאוד, לשוחח איתם על הנושא הזה. בסופו של דבר, הכתבה שהוא פירסם היתה, שאין כאן שום סיפור. אף אחד לא עושה שום דבר חריג. מה שהעובדים אמרו לו היה, שהם אוהבים את מדיניות החופשות, אבל הם יוצאים לאותן חופשות שתמיד יצאו. לא פחות ולא יותר.

ולסיכום הכותרת האמיתית למאמר זה היא: תנו חירות כדי לקבל אחריות.

אם אני מסתכל על זה בפרספקטיבה אישית, מתפקידי מכירות שעשיתי, דרך ניהול ועד לניהול חברות וכמו גם חברות שאני עובד איתם היום או עבדתי איתן בעבר, נושא כזה הוא מדע בדיוני. ממש עד כדי כך. אגב, חלק מהחברות שליוויתי אלו חברות שיש בהם חדשנות. אלו חברות שזקוקות להון אנושי כדי לקבל יותר בעבודה.
יש לי חברים טובים בעמדות בכירות בניהול, גם בחברות גדולות של אלפי עובדים, והנושא הזה של חופשות מאוד מוקפד. לא שמעתי אף פעם כיוון חשיבה כזה. יותר מזה, בארץ מאוד מאוד שכיחה התופעה של אנשים שעובדים סביב השעון ,שאתה כעובד מקבל סוג של עוד "דרגה" אם אתה באמת מאלה שמגיעים מוקדם ויוצאים מאוחר, בחברה רואים את השעה שבה שלחת אימייל וכו'.
מצד שני, ישנם סיפורים על מנכ"לים, שבשעה מסוימת סוגרים את המשרדים וכביכול "מענישים" את מי שרואים ששלח מיילים בסופי שבוע, אבל לפחות ממה שאני חווה באופן אישי, זה סיפורים.

לסיום, באמריקה כמו באמריקה. הטרנדים האלה אולי יגיעו לפה עוד כמה שנים, אבל תבינו שמדובר בשינוי שהחל וקרה שם ב 2004 – 2007, זה עדיין לא קורה אצלנו בארץ.
שינוי כזה מצריך לעשות שינוי בחשיבה, עם לא מעט חשש לעשות את זה, אבל אני מאמין ש"אנשים זה אנשים" ולא יכול להיות שזה הוא משהו ייחודי לארצות הברית" ולא יצלח בארץ.
מעניין יהיה לראות מי מהחברות פה בארץ באמת תצהיר על משהו כזה ותתחיל לבצע אותו הלכה למעשה ומה תהיה התוצאה. אם באמת הישראלים הם חדשניים בהרבה מאוד תחומים ופורצים דרך בהרבה מאוד כיוונים, צריך לראות, שגם כאן במשאב האנושי, הדבר הזה מתחיל לקרות .

יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן

בני פלומן יועץ ומנטור עסקי לחברות ולעסקים

שמי בני פלומן ואני מספק ייעוץ עסקי , ייעוץ שיווקי, שירותי מנטור פיתוח עסקי לעשרות עסקים וחברות מתחומים שונים, אשמח לספק גם לכם שירותי ייעוץ עסקי מקצועי המותאמים עבור העסק שלכם ככפפה ליד.
כחלק משירותיי הרבים, אני משמש כיועץ עסקי וכיועץ שיווקי ואסטרטגי לחברות גדולות, בינוניות וקטנות ממגוון רחב של תחומים בתעשייה.

אני מזמין אתכם לשיחת ייעוץ מקצועית בת שעה ללא עלות וללא כל התחייבות, בה אוכל להתרשם מהתנהלות העסק שלכם ולהבין את הצרכים המיידיים והעתידיים שלכם.
ניתן ליצור עמי קשר במספר: 052-420-3043, או השאירו את הפרטים שלכם ונציג מטעמי יחזור אליכם בהקדם.