אחד עשר הדברים החשובים בשיקום חברות

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

מהי בדיוק ההגדרה לחברה כושלת ?

בחיפוש בגוגל ,בכל מיני צירופים בהם משולב הביטוי "חברה כושלת", ישנם בין 50,000-200,000 תוצאות ,אבל לאחר חיפוש בעשרת העמודים הראשונים אני לא מוצא הגדרה מה זו חברה כושלת. כאשר יוסי ורשבסקי התראיין בתקשורת הוא ציין עד כמה הוא ועובדיו נעלבו מהמינוח "חברה כושלת" .ההרגשה הזו מגיעה בחלקה היא מאחר שהפרשנות ל"חברה כושלת" מאוד לא ברורה. לחברה כושלת יש מאפיינים רבים שחלקם קשורים לעבר, הווה ועתיד.

לגבי ההווה– בתמונת רנטגן נראה בעיות תזרימיות, הלוואות עם אשראי מוגבל, גלי פיטורים וקיצוצים בניסיון להישאר "בחיים", הקטנת תקציבי מו"פ והורדת מחירים ובניית מבצעים כדי להחיות את תזרים המזומנים לטווח קצר. בחלק מהמקרים נראה ניסיון למכירת חלקים מהחברה.
לגבי העתיד – בחברה כושלת לא תמיד רואים זאת. מנהלים עסוקים במסע הישרדות של חיתוכים כואבים בכ"א ובמוצרים. הם בונים מהלכים למכירת חלקים מהפעילות וקשה להם להרים את הראש. החברות המצליחות להשתקם בוודאות עשו חלק מהפעולות שמופיעות בפוסט זה.
לגבי העבר – ברור שנעשו לא מעט טעויות טראגיות שהביאו למצב הזה. בדרך כלל, כאשר מתחילים לחפור כדי להבין יותר, נתקלים בהסברים אודות הנסיבות.. "השוק השתנה מהר מידי" .."גנבו מאיתנו ידע" … "אם היינו מצליחים לגייס עוד השקעות לא היינו במצב זה.." הדירקטוריון חי בסרט לא נותן פתרונות או מגבה מהלכים שהיו פותרים את הבעיות הללו " .."למתחרים יש יתרון לא הוגן כי … " יש לא מעט חברות "כושלות" שהפכו למצליחות לאורך זמן, ביניהן חברות, שכולם בטוחים שאלו סללו את דרכן להצלחה ללא נפילה לקרשים. אתם בוודאות מכירים חברות כגון Apple, Airbnb, Evernote, Reddit כל אלו התרוממו מהקרשים והגיעו רחוק.
לפניכם 11 פעולות המשותפות לחברות שעשו זאת ושמרו על כך לאורך זמן.
1. מקשיבים ובונים תרבות אחרת בחברה מידע ושותפים הכי חשובים שלכם להצלחה, נמצאים במרחק של ס"מ בודדים מכם. ההון האנושי הוא המפתח לשקם חברה כושלת ולהביאה להבראה. שינוי רדיקלי מצריך את בניית מחוללי השינוי. עובדים צריכים להבין ,שהצרכים שלהם בשלב זה פחות חשובים מצרכי החברה, שצריכה להאכיל אותם לשנים רבות. דווקא בתקופה הרת גורל זו תקפידו על מדיניות של דלת פתוחה, עובדי דרגי ביניים וגם נמוכים יותר יגיעו אל חברי ההנהלה לחשיבה וניתוח של דרכי הפתרון. תמסדו תהליכים של הקשבה בערוצי מדיה שונים לעובדים ותתעלו אותם לקבלת החלטות. תזכרו ,שהעובדים שלכם הם גם צרכנים של מוצרים ו"אנטנות" בחוץ להבין מה קורה בשוק, בו אתם פועלים, ויהוו צינור חיוני למידע תומך החלטות.

מוטיבציה של עובדים לשתף פעולה בתהליכים כואבים אלו תקרה ,רק אם העובדים יבינו ויראו שהם שותפים לתהליך. תטפחו את העובדים האמיצים, שנלחמים עבור דברים מאוד לא פופוליסטים בעיני ועד העובדים ושאר העובדים. אלו שחקני הנשמה החשובים להוביל את השיקום. יצירת האמון והשינוי התרבותי חייבים להראות ברמה הפרקטית. הנהלת החברה בוחנת את ההמלצות ומיישמת את הרלבנטיות. במשך כל התהליך בו אתם מיישמים את הצעדים למימוש האסטרטגיה שנקבעה, חשוב להקשיב ולבחון שלא פספסתם משהו בדרך. חשוב להבין שאתם לא פועלים בתנאי מעבדה. ההשפעה של השינויים לא תמיד צפויה. את הסנסורים לפעולות לא אפקטיביות תקבלו במהרה על ידי הקשבה לשטח. שינוי תרבותי לא קורה בן רגע, הוא נבנה על בסיס אמון ושקיפות. ללא רכיבים אלו לא תצליחו לייצר את המשוואה שבה החברה חשובה יותר מהעובדים בתקופה קשה זו.


2. שליטה ובקרה העיקרון הזה נשמע לכאורה קל מאוד, ניהול בקרה תקציבית בכל הקשור לתהליכי ייצור, הצטיידות אפקטיבית במלאי, ערוצי המימון והקצאת משאבים למכירות ושיווק. ברור, שניהול בקרה תקציבית חשוב מאוד, אבל בכדי לייצר שליטה חכמה, צריכים לבנות כלי פשוט לקבלת החלטות בכל שינוי משמעותי. כלי פשוט בנוי מאלגוריתם חכם התומך בהחלטה. אלגוריתם זה כולל תרומה לרווח, תקופה בה ישפיע השינוי, חשיבות של הצעד לתרומה לאסטרטגיה שנבחרה ועוד. את המדדים לא בונים עד ש מפעילים את WAZE השיקום, מתכננים את הדרך ואז נוסעים וממלאים דלק. הנורות בלוח הבקרה מכוילות בהתאם לדרך המתוכננת. בתהליך זה תעודדו קריאות תיגר של מנהלים ועובדים על תהליך זה, התייעצו עם עובדים בדרגי ביניים ודרגים נמוכים יותר. ללא זיהוי נכון של הבעיות יכול להיבנות אלגוריתם שימוטט את החברה.


3. סופרים יערות ולא עצים בישיבות הנהלה בתהליך שיקום, נראים גרפים ומדדים, שלפעמים רק כדי להבין אותם ובסופו של דבר להבין שהם NICE TO HAVE ,זה בזבוז זמן וחוסר מיקוד בדרך. הנהלת החברה והעובדים חייבים לקבל מדדים פשוטים וברורים בכדי לנטר התקדמות. אלופי המדידה והאקסל צריכים לקחת נשימה ארוכה ולקבל מהנהלת הארגון את המשימה לבניית כמות מדדים, שניתן לספור על שתי ידיים, המנטרים את החוליות באסטרטגיה שנבחרה.

4. מאמינים ומתחילים להוריד את מפלס האגו בחברה

מי שנמצא בקו הראשון מול הלקוח, חי ונושם את השוק יום יום ומבין יותר מחברי הנהלת הארגון את מה שהלקוחות רוצים. זה אומר שדיווחים מהשטח צריכים להתקבל עם קרדיט מתאים בכדי להשפיע על קבלת ההחלטות. עובדים מרירים, המקבעים אצל הנהלת הארגון סימון תווית, שמעניקה משקל נמוך לדעתם עובדים אלו- זו טעות! תקשיבו היטב לכולם ותשקללו זאת בקבלת ההחלטות. שותפות ופתיחות עם העובדים מייצרים מציאות, בה עובדים ומנהלים לעיתים קרובות מבשרים בעצמם את הבשורות הלא פופוליסטיות ומובילים את החיתוכים הכואבים בכח אדם וסגירת מחלקות.

5. בונים נקודות ציון בתהליך השיקום ומיישמים המלצות מפעילים את ה WAZE , מתכננים את הדרך ואז נוסעים וממלאים דלק. השותפות של העובדים לתהליך מייצרת בשקיפות את שלבי השיקום. השקיפות הזו היא אמיתית.

חשוב להבין שהיא לא נעימה. עובדים מבינים, שחלקם לא יהיו בחברה וחרב קיצוצים זמנית מונפת על כולם, אבל ללא בסיס זה זו פצצה מתקתקת. כל רעיון חייב לעבור פילטרים מתאימים. תזכרו שהחמצן של החברה מוגבל וכל טעות בשלב זה מוריד משמעותית את הסיכויים להחיות את החברה. ניסים לצערי לא שכיחים במצבים אלו. כל טקטיקה נובעת מאסטרטגיה שנקבעה. חשוב להבין ,שכל צעד בשטח ,שייך לאמא ולאבא ממשפחת אסטרטגיה. כל בחירה ויישום של צעדים, שמיושמים ומתווים את הדרך, מתורגמים לקמפיין אפקטיבי פנימי בחברה :לעובדים, מנהלים וחברי דירקטוריון.

קמפיין זה מחלחל מהר מאוד גם החוצה לספקים ולקוחות. זה מבחן אמיתי של אנשי הפרסום, שיווק, מחלקת HR וכמובן מנהלי הביניים והנהלה בכירה.

6. TAKES TIME הלחץ בו נמצאת ההנהלה מקריןנה על דרגי הביניים והעובדים. השידור, שחייבים שהכל יקרה מהר -הורס ומחבל בסיכויים לשיקום. אל תשכחו, שכל צעד שאתם עושים מייצר משהו חיובי ונותן לכם עוד זמן.

עובדים לא צריכים להיות שאננים ,אבל לחץ של זמן ברמה ארגונית ,מושך לאחור ולא מקדם את הסיכויים להצליח. ספרו עד עשר כמה פעמים ביום, בכל החלטה שאתם מקבלים, ושמרו על איזון בין הצעדים החיוניים והשידור לעובדים, שיש כאן משהו מובנה ולא היסטרי בתהליך.

7. סמנכ"ל הכספים ומחלקתו הם שומרי סף בעייתיים ניהול פיננסי מוצלח לא תמיד קשור לחברה "בריאה". במצב של שיקום חברה, הנהלה חלשה ואסטרטגיה עקלקלה נכנס סמנכ"ל הכספים למצב דומיננטי. זה אינדיקטור לכניסת החברה לחדר טיפול נמרץ ואיבוד הכרה. הכסף אמור לתמוך באסטרטגיה ולא להישמר בכדי לשרוד. בקרב הזה, הטעות הגדולה היא, להתחפר ולהתגונן ולחשוב שככה מנצחים. בשורה התחתונה, מחלקת הכספים לא מנהלת את החברה. הם כלב שמירה מעולה לתמוך בצעדים נכונים בלי למוטט את הגב הפיננסי.

בתהליך השיקום כל שקל חייב להיות במקום הנכון. גם כאן ,ההקשבה לעובדים בדרך יזומה, מייצרת חיסכון גדול בשלב התכנון, מלאי, ייצור, שיווק ומכירות. ההקשבה והיישום מגדילים את כמות החמצן בכדי להוביל את השיקום. הכנת תקציב החברה נשען על מידע תומך החלטות, שמגיע מכל הדרגים.


8. החברה בחובות ובהישרדות והבונוסים גדלים מוטיבציה ואמונה בדרך הם הרכיב הכי חשוב להוביל את ההצלחה. תמריץ כספי מהווה חלק מהרכיבים לייצור מוטיבציה. הסיטואציה, שחברה בתהליך שיקום מחלקת בונוסים, נשמע הזוי. תחשבו על יעדים בתהליך שבו מחלקות, עובדים ומנהלים מתוגמלים על הצלחות. המסר של החברה הוא חד משמעי ומשמעותי. יש משמעות לדייק עבור מה ניתנים הבונוסים ושיקוף כיצד זה מקדם אותנו בדרך שנבחרה.

9. נשלחים לביקור בפקודה, אורח לרגע רואה כל פגע מנהלי ביניים והנהלה בכירה יורדים לשטח. קיים יתרון גדול למנהלים בדרג הביניים וחברי הנהלה בכירה להגיע המגיעים למחלקות שונות ,ולתת משובים לצעדים נכונים לאסטרטגיה שנבחרה. התוצאה מקבילה לחברת הייעוץ הטובה ביותר שתשכרו. כמות המידע הממוקד לתהליך ההבראה תהיה מדהימה. ניתוח מידע זה יוביל החלטות אפקטיביות לתהליך שנקבע.

10. 20/80 בקבלת החלטות תרבות ארגונית של ניתוח ופעולה היא דרך חיים. כל מימוש של החלטה חייב להיות מגובה במדדים שבניתם ולחקור את ההשלכות. לדוגמא, הסרת מוצר מסוים מהשוק ישפיע על מפת התחרות בשוק, ישפיע על רמת האמון שנותנים הצרכנים בחברה, פיטורי עובדים ותגובה של וועד העובדים וכד'. בסעיף זה ,חשוב להזכיר שוב את המיקוד במדדים שנבנו לניטור התהליך. לא סופרים עצים אלא יערות. בכל כלל יש יוצא מהכלל. ישנם מקרים בהם מתקבלת החלטה, שנשענת על לא מעט פופוליזם לעובדי החברה. יש לשקול היטב את ההשלכות של החלטה כזו, אל תשכחו שלפעמים הצ'ופרים הללו מכניסים רוח חיובית להמשך הדרך. בצעדים פופוליסטים ניתן לראות שיפוצים של מבנים חשובים לעובדים, תגבור הסעות לעובדים, גמישות בשעות העבודה לסקטורים מסוימים ועוד.

11. שתי עיניים פתוחות על הנעשה בשוק בהווה ובעתיד מי שמייצר שוטים למרכבות מייצר פנסים למכוניות. מי שמייצר חלב מייצר גם סויה מי שעוסק במשלוחים מוביל את נושא הרחפנים ורובוטים לשליחת חבילות תזכרו שהמידע נמצא מתחת לפנס. עיניים פתוחות על השוק ולימוד הטרנדים המתקרבים יאפשרו לכם לא לאבד יתרון בתהליך שאתם מעבירים את החברה. (ממליץ לעיין במאמר "למה דינוזאורים לא הגיעו לתיבת נוח" )

לסיום

המפקדים מובילים ותמיד מקדימה המפקדים מהווים דוגמא אישית המפקדים אחראים על הכישלון ועל ההצלחה מפקדים לא מנצחים ללא חיילים וקצינים שמאמינים ומעריכים מי שלא מתאים – שלא יפקד

לשיחה על היעדים האסטרטגיים שלכם אתם מוזמנים ליצור קשר ונחשוב ביחד איך מומלץ להתקדם. מניסיונם של לקוחותי, שיחות עם מישהו חיצוני ולא שבוי בבועה שלכם מאוד אפקטיביות.

#חברות #פשיטתרגל #שיקוםחברות

אם לא עשית את זה כבר. הירשם לניוזלטר שלי עכשיו

בני פלומן

שמי בני פלומן. במהלך העשרים שנים האחרונות אני מלווה חברות, מוסדות ציבוריים ועמותות. המומחיות שלי היא ייעוץ ארגוני המשפר תפוקה של יחידות עסקיות/חברות, שיפור של מערכי מכירות ושיווק והגדלת המכירות לאורך זמן.

אם זה עניין אתכם, יש מצב שגם כאן תמצאו משהו שיעניין אותכם

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *