בניית אסטרטגיה למוסדות השכלה

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn


אסטרטגיה
פירושה התווית דרך בדרך להגשמת חזון ומטרות.

האסטרטגיה המנוסחת במסגרת הכנת תכנית עסקית, משקללת את מכלול התנאים הסביבתיים והפנים ארגוניים ועל בסיס המידע הזה, מתגבשים המהלכים הנדרשים למוסד בדרך להשגת יעדיו.

לכל מוסד אקדמי דרושה אסטרטגיה עסקית והיא אחד השלבים הראשונים והחשובים ביותר בפעילותה בשוק האקדמי.

במאמר זה שמתי דגש על דוגמאות רלבנטיות לכל מרכיב באסטרטגיה של מוסדות אקדמיים.

מאמר זה לא עוסק בבניית תוכנית עסקית למוסד אקדמי.

אסטרטגיה של מוסדות אקדמיים מורכבת מ :

  • ייעוד (mission) – מהן משימות העל שהמוסד האקדמי לוקח עליהן אחריות.
  • חזון (vision)– תמונת מצב עתידית רצויה של המוסד האקדמי.
  • ערכים (values)– העקרונות המנחים והמדיניות המוצהרת של המוסד.
  • מטרות (targets)– קביעת יעדים כמותיים ואבני דרך בדרך להשגת היעדים.

ייעוד / Missions

בייעוד של מוסדות להשכלה ניתן למצוא – הנגשת ידע, טיפוח מצויינות, קידום המחקר ועוד.

מצ"ב דוגמאות :

Mission Statement

Harvard University (comprising the undergraduate college, the graduate schools, other academic bodies, research centers and affiliated institutions) does not have a formal mission statement.

The mission of Harvard College is to educate the citizens and citizen-leaders for our society. We do this through our commitment to the transformative power of a liberal arts and sciences education.

Mission Statement

Yale is committed to improving the world today and for future generations through outstanding research and scholarship, education, preservation, and practice.

Yale educates aspiring leaders worldwide who serve all sectors of society. We carry out this mission through the free exchange of ideas in an ethical, interdependent, and diverse community of faculty, staff, students, and alumni.

חזון / vision

החזון נועד לשמש מצפן לכיווני ההתפתחות של המוסד האקדמי לטווח הארוך. כך גם לגבי גיבוש ערכי הליבה של המוסד. ערכי המוסד נגזרים מהחזון.

הערכים הם מערכת האמונות שעל בסיסם הוא פועל ואשר משקפים את האידיאולוגיה שלו. מרגע שהוגדרו ערכי המוסד, הם יכתיבו את מדיניותו וכל פעולות ומשימות המוסד ישתמעו מהם מעתה.

מוסד אקדמי צריך להכריע בסוגיות שונות מדי יום ועומדות בפניו חלופות ואפשרויות רבות.

במקרים כאלה, הערכים ישמשו כעמוד התווך שלאורו יתקבלו ההחלטות.

ערכי הליבה של המוסד צריכים להישאר קבועים ולא להיות מושפעים מתכתיבים סביבתיים ומנסיבות מזדמנות.

אם נתמקד בהגדרת החזון – שכיח מאוד לראות ערכים כגון : מצוינות, חדשנות, מחקר וטיפוח מסלולי קריירה לבוגרים.

מצ"ב דוגמאות לחזון של מוסדות אקדמיים בעלי ייחוד :

חזון מכללת קיי לחינוך :

מכללת קיי הינה מוסד להשכלה גבוהה העוסק בחינוך להוראה ובהתפתחות מקצועית של אנשי חינוך, גננות ומורים, לכל אורך הנתיב המקצועי המתחיל בהכשרה וממשיך בהתמחות ולמידה אישית וארגונית. היא מהווה מוקד למידה מחקר וחדשנות חינוכית.

מכללת קיי רואה בידע ההוראה ידע אקדמי ייחודי המבוסס על הניסיון והיכולת המושכלת ללמוד, לפרש ולהמשיג אותו. הלמידה להוראה, ככל למידה, היא תהליך מתמשך של בניית ידע (עיוני, ערכי ומעשי) בתוך ההקשר החברתי-תרבותי שבו היא מתרחשת.

המורים מקדמים את תהליך הלמידה מתוך דיאלוג מתמיד עם תלמידיהם, עם עמיתיהם ועם הקהילה שבה הם פועלים. הסביבה החינוכית שקיימת במכללה צריכה לשקף הנחה זו. הלמידה להוראה מכוונת לקראת בנייתה של "תבונת המעשה" והיא משלבת שלושה מימדים: אוריינות אקדמית וידע תיאורטי בדיסציפלינות ההוראה ובחינוך, (מימד ה"ראש"); מחויבות ואכפתיות ליחיד ולחברה, (מימד "הלב"); ומיומנויות לקידום הוראה ולמידה (מימד ה"יד").

מכללת קיי היא חלק ממרקם החיים החינוכיים במרחב הדרום. אנו רואים את החינוך כשליחות חברתית ואת המורים כמחנכים המסוגלים להתמודד עם שאלות חברתיות מרכזיות ולהוביל תהליכים של צמצום פערים וקידום סובלנות לשונות בחברה דמוקרטית ומרובת תרבויות. היא מבקשת לבנות קהילה של מנהיגים חינוכיים, יוזמים ובעלי קול שמטביעים חותם של עשייה פורצת דרך.

החלק המובלט למעשה מבדל מכללה זו מאחרות. במכללה אחוז משמעותי של תלמידים מהמגזר הבדואי. מיקום המכללה הוא בבאר שבע. נתונים אלו באים ללמד על השליחות החברתית שאנו אמורים לראות בפעילות שלה עם הסביבה הקרובה. בכל הקשור למנהיגות חברתית ופריצת דרך – כאן אמורים לראות בפעילותה את בניית המנהיגות החינוכית המקומית וכמובן עידוד של יזמות פרויקטים בתחום החברתי.

חזון המרכז האקדמי שלם

התמודדות עם אתגרי העתיד דורשת הבנה בתחומים רבים.

בחברה המאופיינת במחלוקות חברתיות, היכולת להתמודד עם דעות סותרות ואף מנוגדות היא כורח המציאות. על מובילי החברה הישראלית לדעת איך לנהל שיחות מתוך הבנה, סובלנות וכבוד הדדי, לגשר על פערים הנראים בלתי-עבירים ולנהל סכסוכים.

מדינת ישראל מתקיימת במציאות תרבותית וגיאוגרפית מורכבת. מנהיגי הדור הבא בכל תחום ומקצוע נדרשים לסגל חשיבה יצירתית וביקורתית, לחבר נקודות הנראות נפרדות ולהפגין יכולות ביטוי גבוהות בכתב ובעל פה.

עליהם לדעת כיצד ללמוד תחומים חדשים במהירות ולהתגבר על החשש מהתנסות באתגרים. יכולתם של מנהיגים לפרוץ גבולות ולחבר תחומי ידע היא הכרחית.

במרכז האקדמי שלם מונהגת תכנית ללימודים הומניסטיים — פילוסופיה ולימודי דתות, היסטוריה ומדעי החברה, מתמטיקה ומדעי הטבע, וספרות, אמנות ומוזיקה — המבקשת לחשוף את הסטודנטים למגוון תחומים ולהכשיר אותם להוביל את החברה.

בכיתות קטנות שבהן סטודנטים ומרצים מעלים את השאלות הנצחיות אודות מושגי יסוד הנוגעים לתשתית הקיום האנושי. הדיון והמחקר מתקיימים על בסיס היצירות הספרותיות הדגולות של המסורות המערבית והיהודית.

המרכז האקדמי שלם שואף ליצור קהילה אקדמית המתייחסת לידע לא רק כחומר לשינון, אלא כנושא לדיון ולוויכוח וכתוצר של שיח פעיל ורב-פנים. תכנית הלימודים עוצבה במיוחד עבור סטודנטים ישראלים מצטיינים, המבקשים להבין את עולמם כדי שיוכלו להשפיע עליו.

מרכז האקדמי שלם הוא מיסודו של מרכז שלם, שחרט על דגלו להרחיב ולהעמיק את ההבנה בשורה של תחומים: הגות יהודית וציונית, פילוסופיה כללית, מחשבה דמוקרטית, מדיניות חברתית וכלכלית, ההיסטוריה של עם ישראל, משפט וחוקה, אסטרטגיה וארכיאולוגיה. זאת במטרה לחזק את היסודות האינטלקטואליים הנחוצים לשגשוג מדינת ישראל והעם היהודי. זהו הייחוד המבדל אותו ממוסדות אקדמיים אחרים.

חזון של אוניברסיטת אריאל

לא בכדי אוניברסיטת אריאל בשומרון הינה האוניברסיטה היחידה בכ-40 השנים האחרונות אשר קיבלה מעמד של אוניברסיטה.

האוניברסיטה הוקמה בשנת 1982 (כמכללה), וכיום לומדים בה כ-15,000 סטודנטים, מהם כ-10,500 לתואר אקדמי ב-28 תוכניות לימוד לתואר ראשון ושני, המתקיימות בארבע הפקולטות (מדעי הבריאות, הנדסה, מדעי הטבע ומדעי החברה) ושני בתי הספר (ארכיטקטורה ותקשורת) בקמפוס. יתרתם לומדים במרכז ללימודים קדם אקדמיים ובמרכז לעיצוב ולטכנולוגיה (הנדסאים). בנוסף, פועלת בת"א יחידה ללימודי חוץ והמשך.

מבצעים מחקרים….

באוניברסיטת אריאל בשומרון פעילים יותר מ-300 מדענים. רבים מהמדענים הם מהמובילים בתחומם בארץ ובעולם, כ-70 מהם פרופסורים, המשלבים הוראה ומחקר, בתחומים שונים כגון: רובוטיקה, אלקטרו-אופטיקה, גידול גבישים, טיפול בסרטן, פיתוח פולימרים, רעידות אדמה, לימודי הסביבה, אימונולוגיה ועוד. באוניברסיטה פועלים 15 מרכזי מחקר: המרכז לחקר המוח; המרכז למחקר ופיתוח רובוטיקה; המרכז לפיתוח אמצעי לחימה בטרור (Homeland security); המרכז לחקר חומרים; המרכז למו"פ אזורי – השומרון ובקעת הירדן; המרכז לאנרגיות משולבות; המרכז לחקר המזרח התיכון; המכון לחקר מדיה חדשים, חברה ופוליטיקה; המרכז הלאומי לפיתוח מקורות קרינה ויישומיהם (לייזר האלקטרונים החופשיים FEL) שהוא בעל מעמד של מוקד ידע לאומי – ארצי; המכון לחקר העדות היהודיות בקווקז ובמרכז אסיה ע"ש גרמן זכרייב; המרכז לפיזיקה יישומית ע"ש משפחת שלזינגר; המרכז לחקר הסרטן ע"ש פרופסור ישעיהו לנג ז"ל; המרכז למשפט ולתקשורת; המרכז לחקר רעידות אדמה; המרכז לחקר אלקטרואופטיקה.

סגל האוניברסיטה גייס מקרנות תחרותיות וגורמי תעשייה בשנת 2011 כ-10 מיליון דולר לטובת מחקר ופיתוח יישומיים. כיום, עם מגוון ומספר מחלקות לימוד אקדמיות נרחב, לצד מרכזי המחקר המגוונים, ממוצבת אוניברסיטת אריאל בשומרון כמובילה בתחומים אקדמיים רבים. בחממה הטכנולוגית, שליד האוניברסיטה, מפותחים תוצרים ותהליכים טכנולוגיים מתקדמים, המבוססים בין השאר על פעילות מחקרית במעבדות המרכז. חממה זו מאפשרת לסטודנטים להשתלב בתוכניות המחקר, ולרכוש ניסיון מעשי במחקר ובפיתוח עוד במהלך לימודיהם. מחקרים שבוצעו באוניברסיטת אריאל בשומרון בשנים האחרונות הביאו להקמת מספר ניכר של מפעלי הזנק (Start-up).

גאים בסטודנטים ובבוגרים….

הסטודנטים באים מכל מגוון האוכלוסיות והרבדים המרכיבים את החברה הישראלית: חילוניים לצד דתיים, עולים חדשים לצד ישראלים ותיקים, בני מיעוטים לצד יהודים. בהקשר זה מהווה האוניברסיטה מוסד המשמש ככור היתוך לכל שכבות החברה בישראל, והמעיד, על אף חילוקי הדעות והשוני המנטאלי, התרבותי והאידיאולוגי, על יכולתה של האקדמיה לשמש בסיס להידברות ולקירוב לבבות. מקור לגאווה היא העובדה שבוגרינו משולבים בעמדות מפתח בחברות מהגדולות והמובילות במשק, ורבים מהם ממשיכים לתארים מתקדמים באוניברסיטאות מובילות בארץ ובעולם.

עושים ציונות….

לצד יעדיה האקדמיים, אוניברסיטת אריאל בשומרון מציבה לעצמה יעדים ציוניים-חברתיים. מתוך ראייה פרקטית ואידיאולוגית והרצון לספק את צרכי המשק, הכלכלה והחברה הישראלית, פיתח המוסד את המחלקות המבוססות על מקצועות ההנדסה, הטכנולוגיה והמדעים. כמו כן מפעילה האוניברסיטה מגוון פעילויות רחב של תרומה לקהילה, ובכללם מרפאות בתחומים שונים וסיוע לקבוצות אוכלוסיה מגוונות. בנוסף הוקמו כפרי סטודנטים, המהווים מוקדי התנדבות במרחב.

כיעד חברתי, הנהלת האוניברסיטה הציבה לעצמה את הנגשת ההשכלה הגבוהה לכול.

מתן הזדמנות שנייה לאוכלוסייה עובדת לצד בני הפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית, עולים חדשים לצד בני מיעוטים, בעלי לקויות למידה לצד בעלי צרכים מיוחדים.

האוניברסיטה מפנה משאבים עבור מערך תמיכה נרחב לסטודנטים הזקוקים לסיוע לימודי, אישי, כלכלי וטכני, העונה על מגוון צרכי הסטודנט באשר הוא. כיעד ציוני נקלט אחוז ניכר של עולים חדשים הן בקרב הסגל והן בקרב הסטודנטים, ולמעלה מ- 10% מהסטודנטים הינם עולים חדשים ממגוון תפוצות. תשומת לב מיוחדת מוקדשת לעולי אתיופיה, וכפועל יוצא מכך מספרם באוניברסיטה הוא הגבוה ביותר מקרב כל המוסדות להשכלה גבוהה.

המשך הגידול המהיר, תוך חתירה למצוינות אקדמית, מבססים את מעמד אוניברסיטת אריאל בשומרון כאוניברסיטת המחקר השמינית במדינת ישראל.

הדגש בחזון הוא ציונות -מאוד מתחבר למיקומה של האוניברסיטה ודגש על מתן הזדמנות לאוכלוסייה חלשה ובעלי צרכים מיוחדים ליישר קו וללמוד לימודים אקדמיים.

דגשים אלו צריכים לקבל עשייה משמעותית בכל הקשור למטרות ויעדים בתוכנית האסטרטגית.

ערכים / values

מצ"ב דוגמאות לעקרונות מנחים ומדיניות מוצהרת של מוסדות אקדמיים

לקישור לערכי האוניברסיטה אנא לחצו על קישור זה

ערכי האוניברסיטה הם :

Mission

The mission of the University of Cambridge is to contribute to society through the pursuit of education, learning, and research at the highest international levels of excellence.

Core values

The University's core values are as follows:

  1. freedom of thought and expression.
  2. freedom from discrimination.

לקישור לערכי האוניברסיטה אנא לחצו על קישור זה

ערכי האוניברסיטה הם :

University Vision

Cornell University will be widely recognized as a top-ten research university in the world, and a model university for the interweaving of liberal education and fundamental knowledge with practical education and impact on societal and world problems.

CORE VALUES

The nature and implicit values of Cornell University were the theme of President Skorton's "State of the University" address on October 23, 2009. He argued that Cornell University is supported by four fundamental pillars:

  1. Classical and contemporary inquiry, "shaped by the founder's commitment to liberal and practical education." In other words, Cornell values the arts and humanities as well as advanced scientific and technological research; in broader terms, the university is committed to the interweaving of fundamental knowledge and practical education.
  2. "Thinking otherwise" Cornell's faculty members have a history of being intellectually diverse and entrepreneurial and as Carl Becker indicated, "thinking otherwise." This reflects a deep commitment to academic freedom and a belief that such freedom is essential to creativity and innovation. The One Cornell theme of our strategic plan stresses the importance of creative collaborations that emerge from the "bottom up" rather than from the "top down."
  3. Student access, which expresses a central principle of Ezra Cornell's original vision, namely a university open and accessible to all who merit entrance ("any person"). The longstanding and recently reaffirmed commitment to need-blind admissions reflects this value, as does the commitment of the university to diversity and inclusion and the notion that diversity and excellence are interrelated. The university's commitment to student access has been tested in recent years, given significant competition with peer institutions, and Cornell has addressed this challenge successfully with a program to reduce the costs of a Cornell education for students from families in lower income quintiles.
  4. Public engagement, which expresses the university's commitment to search for knowledge-based solutions to societal and world problems. Public engagement is an interpretation of the university's outreach mission that emphasizes being proactive (actively engaged) and having a public impact. It implies a broadening of the historic land grant mission of the university.
  5.  

These four pillars of Cornell imply a set of core values that stand at the center of Cornell as an institution.

  • Seek knowledge
  • Support free and open intellectual inquiry and expression
  • Sustain excellence in teaching, research, and public engagement
  • Use knowledge to enlighten ourselves and benefit the world
  • Reward and recognize merit, creativity, and innovation
  • Treat all individuals with dignity, respect, and fairness
  • Embrace difference and diversity
  • Promote cross-cultural and cross-national understanding
  • Be a collaborative, collegial, and caring community
  • Be accessible and affordable to all who meet high academic standards

Themes in the values include excellence, diversity and inclusion, openness, and collaboration.

לקישור לערכי האוניברסיטה –קישור

ערכי האוניברסיטה מתועדים בצורה ברורה בסרטון המצ"ב.

מצ"ב קישורים לדוגמאות להצגת אסטרטגיה של מוסדות אקדמיים. אלו כמובן הפרטים החשופים לציבור ללא מדדים ומספרים. המדדים נתפרים בהתאם לתכנון האסטרטגי.

קישור לעמוד האסטרטגיה העסקית של האוניברסיטה.

קישור להורדת קובץ של האסטרטגיה העסקית של POLYTECNICH UNIVERSITY

חזון המרכז הבינתחומי -זו לא אסטרטגיה עסקית אבל בסיס חשוב לבנייתה

לסיכום :

אסטרטגיה של מוסדות אקדמיים מכילה 4 חלקים משמעותיים כפי שסקרנו.

במוסדות אקדמיים התוכנית האסטרטגית היא של המוסד האקדמי וחשוב להבין שאסטרטגיה נבנית גם לבתי ספר בתוך המוסד.

הנהלת המוסד בוחנת את התוכניות האסטרטגיות של בתי הספר השונים וכמובן מיישרת קו עם האסטרטגיה של המוסד כולו.

מה שהצגתי בכתבה זו לא כולל את החיבור של האסטרטגיות לקרקע ..משמע מטרות מדידות ופעילות שהיא פועל יוצא לתוכנית האסטרטגית.

בחלק מהמוסדות שביקרתי במהלך השנים רואים אסטרטגיה המנוסחת היטב אבל ללא קשר ברור לפעילות האקדמית והפעילות המתבצעת בשטח.

מציאות זו מובילה לנזק בהתפתחות המוסד האקדמי והתפתחות לכיוונים הלא רלבנטיים.

מקווה שהעיון בדוגמאות של אוניברסיטאות מובילות ממחישות את האבחנה בין החלקים השונים המרכיבים אסטרטגיה.

לקפה על אסטרטגיה ..תתקשרו ל 052-420-3043

אם לא עשית את זה כבר. הירשם לניוזלטר שלי עכשיו

בני פלומן

שמי בני פלומן. במהלך העשרים שנים האחרונות אני מלווה חברות, מוסדות ציבוריים ועמותות. המומחיות שלי היא ייעוץ ארגוני המשפר תפוקה של יחידות עסקיות/חברות, שיפור של מערכי מכירות ושיווק והגדלת המכירות לאורך זמן.

אם זה עניין אתכם, יש מצב שגם כאן תמצאו משהו שיעניין אותכם

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *