איך בונים קמפיין שיווקי טוב?

לפני כמה ימים קיבלתי שיחת טלפון ממנכ"ל חברה מצליחה שבעידן הקורונה נכנסה לקשיים.
המשפט השני לאחר ההיכרות היה ואני מצטט: "אני רוצה ממך בכמה משפטים מה זה קמפיין שיווקי מוצלח? ואם אתה מקצוען תענה לי בגירסת בית הלל ולא בית שמאי."
בדרך כלל לא קורה שאני לא מוצא מילים במהלך שיחת טלפון כדי לעכל את מה שהלקוח מבקש, הפעם זה קרה.
אם הייתי שואל את המרצים שלימדו אותי במהלך השנים וקולגות שעובדים עימי את השאלה הזו, הם היו חוזרים שוב על השאלה ומסבירים לי שחבל לטרוח למצוא כמה משפטים קצרים שיסבירו מהו קמפיין שיווקי מוצלח.
באותה נשימה הבנתי שיש לשאלה משמעות עמוקה יותר.
המנכ"ל רצה אינדיקטור ברור האם הוא בכלל בכיוון הנכון בפעילות השיווקית שלו.
בעקבות שיחה זו החלטתי לנסח משהו קצר ככל שניתן ובו כל מה שצריך לעשות כדי להוביל קמפיין שיווקי מצליח. (לא קל)

השלבים בבניית אסטרטגיית שיווק - מה עלינו לעשות כדי להצליח?

בכלליות – הגדרת מטרות, יעדים, לוח זמנים ונקודות קיצון של כישלון והצלחה.
יש לבצע הגדרה מדויקת לגבי הקהל, התוכן, ההצעה, השיטה והמעקב ולוודא שאתם מכירים היטב את השוק והפתרונות שלכם.
בנוסף אני ממליץ להשתמש ב 6P – עיינו בחומרים באינטרנט ותדעו להגדיר היטב כל פרמטר מהשישה הללו:

  • PRODUCT
  • PROMOTION
  • PRICE
  • PLACE
  • PEOPLE
  • PROCESS

חשוב לזכור: אם לא הגעתם ליעדים זה לא אסון, הבעיה היא אם לא תדעו להצביע מה גרם לכך כדי למצוא פתרונות ולרשום הצלחות.

טיפ נוסף: תקופת הקורונה מייצרת מציאות בה עלינו להסתגל לדברים חדשים וכך חלק מהדברים שביצעתם אצל ספקים חיצוניים, עליכם לבצע בעצמכם. למזלכם יש לא מעט מידע והדרכות חינמיות ברשת שאני ממליץ ללמוד מהן.
אם נרד יותר לפרטי האסטרטגייה השיווקית, נגלה שישנם דברים נוספים שחשוב לדעת:

מיהו קהל היעד שלכם ?

ככל שתגדירו בצורה מדויקת את אלו שאתם רוצים כלקוחות או כמנהיגי דעה שיובילו ללקוחות – התוכנית תהיה אפקטיבית יותר. בחלק זה תדייקו מדוע הערך שלהם הוא משמעותי?
דוגמאות מהשטח:

  • חברה המשווקת דשנים מעדכנת ושולחת חומרים מקצועיים לאדריכלי נוף. (מובילי דעה)
  • חברה שמפתחת מנועי חיפוש ברשת מפיצה מדריך לבניית אתרי אינטרנט. המדריך ופעילות השיווק היא מול מקבלי החלטות בחברות שרוצות לבנות אתר. המדריך מראה את היתרונות של מנוע החיפוש שלהם. שימו לב שהם יכלו לבחור בחברות לבניית אתרים והובלת מידע מולם. הניסיון מלמד אותם שערוץ זה איננו אפקטיבי ולא מייצר מכירות.

חשוב שתדעו לענות על שאלות כגון:

  • איפה נמצאים הלקוחות שלכם?
    (מיקום גיאוגרפי, כנסים בהם הם נוטלים חלק, קהילות ברשת בהן הם נמצאים ועוד)
  • מה מדאיג אותם?
  • מה הם צריכים כרגע?

מי הם המתחרים שלכם ?

בכל מוצר או שרות שאתם מייצרים, הכינו רשימת מתחרים משמעותיים בהם נתקלתם ורשמו את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם לעומתכם.
כדי להעמיק יותר (אני ממליץ להסתייע בייעוץ מקצועי) ניתן לנתח זאת לפי: חולשות, חוזקות, איומים והזדמנויות. המונח המקצועי נקרא SWOT:

  • Strengths
  • Weaknesses
  • Opportunities
  • Threats

 

זה המקום לשאול:

  • מי המתחרים בכם?
  • במה הם טובים ובמה הם חלשים?
מהי הייחודיות שלכם?

יכול להיות שתיתקלו במושג Unique Selling Point – U.S.P
כדי להבין את היתרונות והחסרונות שלכם בשוק, אני ממליץ על שאלון שיופץ לעובדים, ללקוחות קיימים ואלו שנטשו, ודרכו להבין כיצד אתם ממוצבים כלפי חוץ. תהליך זה יוביל אתכם לתשובות שישאירו אתכם "עם שתי רגליים על הקרקע".
תשובות אלו חשובות מאוד לתכנית השיווק וההשקעה הנדרשת בכדי לשפר מכירות.
אם זה מורכב מידי עבורכם, ניתן להתחיל בקבוצות מיקוד של הקבוצות שהזכרתי. (אני ממליץ להסתייע באיש מקצוע לקבוצות אלו).

תמחור ותמחיר - איך למה ומה יהיה המחיר?

בכל חברה קיים תיעוד של מחירי המוצרים והיקף המכירות. כחלק מההכנה לחלק זה אני ממליץ שיהיו לכם את הנתונים האלה:

  • מחירונים כולל מדיניות הנחות של המתחרים
  • העלויות שלכם לכל מוצר (ממליץ להסתייע בכלכלן)

במידה וקיימים תהליכים מתוכננים שיוזילו מחירים, חשוב שיהיו אומדנים מבוססים על השינויים העתידים ואת אלו חשוב לקחת בחשבון.
כדי לקבל יותר כלים שיסייעו לכם בבניית תמחיר חשוב להכיר את המציאות שאנשי המכירות מציגים לכם, לבצע סקר שוק לתמחיר של מתחרים בענף ולנתח את הרווחיות שלכם בכל מוצר שאתם מייצרים.

בבניית תוכנית השיווק קיימות משימות נוספות שתומכות בצעדים שהצגתי עד כה:
תהליך הבשלת לקוחות – בניית תוכנית המסרים שיישלחו לקהלים השונים על פי פרופיל וסטטוס
יצירת תוכן שיווקי– לאחר התייעצות עם מחלקת המכירות והנהלת החברה יש לבנות את "ערכת הכלים" של מערך המכירות.
בניית מדדים – לצורך פעילות אפקטיבית של מערך השיווק כמו: כמות פניות, אפקטיביות פרסום, יעדי חשיפה לקהלי יעד וכד'.
בניית אסטרטגיית שיווקית נכונה מחייבת מדידה של עלות מול תועלת ברמה יום יומית. מדידה אפקטיבית תתבצע כאשר נחליט מה אנחנו מודדים ולאלו תוצאות אנחנו רוצים להגיע לאורך זמן.
מדדים לדוגמא:

  • כמות לידים מערוצי המדיה השונים
  • עמידה בתקציב ולוח זמנים
  • עלות לקוח – שקלול של עלות תוכנית השיווק לחלק למספר והיקף המכירות

*אלו דוגמאות בלבד. בכל חברה ישנם מדדים הקשורים למצב התחרות בשוק, מלאי מוצרים, מבצעים וכד'.

יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן
בניית תוכנית שיווקית - בני פלומן

אם אתם בכל זאת מרגישים שאתם זקוקים ליועץ שיווקי, יועץ שיווק ואסטרטגיה, יועץ שיווק ופרסום, או לייעוץ שיווקי אסטרטגי לצורך בניית אסטרטגייה שיווקית אתם מוזמנים לפנות אליי, בני פלומן, יועץ ארגוני ומנטור עסקי לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות, בה אוכל להבין את הקשיים בהם העסק שלכם נתקל ולהציע פתרונות לייעול השיווק ולהגדלת המכירות, צרו קשר עוד היום בטלפון מספר: 052-4203043 או השאירו פרטים בטבלה מטה, ואחזור אליכם בהקדם.