שיווק באינטרנט לעסקים - קבלת החלטות

עידן הדיגיטל משנה את תהליך קבלת ההחלטות של הצרכן. הבנת התהליך שהלקוחות שלכם עוברים במהלך הניסיון לקנות מוצר שלכם היא חיונית.
תהליך קבלת ההחלטות של הצרכן הוא אחד מעמודי התווך העיקריים בכל אסטרטגיה שיווקית. להבנה כיצד אנו, הצרכנים, מחליטים על רכישת מוצר או שירות יש השלכות מרחיקות לכת על האפקטיביות של האסטרטגיה העסקית בחברה שלכם.
בתקופה האחרונה בעקבות הסגר ובכלל בעקבות עליה בזמני השהיה בבית של כולנו, חלק גדול מקבלת ההחלטות מסתמך הרבה יותר על המימד הדיגיטלי. בין אם מדובר ברכישה דיגיטלית או רק בחיפוש מידע ורכישה פרונטלית.
במאמר זה אני רוצה לחדד את השינויים שהכניס עידן השיווק הדיגיטלי בתהליך קבלת ההחלטות של הצרכן.

שלבי קבלת ההחלטות של הצרכן הם:

  • צורך
  • חיפוש מידע
  • הערכת אלטרנטיבות
  • החלטת רכישה
  • הערכה לאחר רכישה


עוד לפני שלב 1 אנחנו כצרכנים חשופים להמון פרסומות וכתבות (ברובן הגדול ממומנות), מעגלים משפחתיים, ידוענים ואפילו מסרים שתולים בתוך סדרות וסרטים.

שלב 1: זיהוי הצורך

כדי להוביל לקוח פוטנציאלי בתהליך קבלת ההחלטות לרכישה, ראשית עלינו לזהות את הצורך ו/או את הבעיה שעלינו לפתור עבורו. היזכרו בפעם האחרונה שבה רכשתם טלפון. האם חיפשתם בגוגל את המילה "טלפון" והזמנתם את האופציה הראשונה שעלתה? אני מקווה שלא…
תהליך המכירה לא מתחיל ומסתיים ברכישה עצמה, אלא מתקיים כל הזמן: מערכות הפעלה של הטלפון שמתחילות להיתקע ולהאט, טכנולוגיה חדשה כמו מצלמה עם 3 עדשות שפתאום הופכת לצורך שלנו, תוספות כמו עט לטלפון שמאפשר לכתוב על צילומים, כיסוי שדרכו רואים את צג הטלפון ועוד. כל אלו מעוררים צורך מוחשי או צורך של חדשנות שגורמים לנו להבין שאנחנו רוצים לרכוש את זה.
קבלת ההחלטה לרכוש מושפעת מגורמים פנימיים, כגון: תפיסות, רגשות, חוויות וכד', ו/או מדברים חיצונים כמו המלצות שקיבלנו על ידי חבר, מפה לאוזן, תוכנית שיווקית  מוצלחת וכו'.
הדבר החשוב לעסק שלכם הוא להיות "נקודת השיחה" הראשונה לבעיית הלקוח. מודעות זו משיגים באמצעות "מסע המכירה" – תהליך יום-יומי המותאם לסטטוס של הלקוח – הפוטנציאלי והקיים כאחד, תהליך שבו אנו מעבירים מסרים שנועדו לתמוך בגורמים השונים המשפיעים על רכישת המוצר ואו השירות שלנו (פרטים בהמשך).

שלב 2: חיפוש ואיסוף מידע בעיקר בעולם הדיגיטל

בשלב זה הצרכן מחפש אחר הפתרון הטוב ביותר לבעייתו. בדומה לשלב הקודם, הצרכנים מבצעים חיפושים באופן פנימי או חיצוני. פירושו של חיפוש פנימי הוא שהצרכן מסתמך על חוויותיו האישיות, ואילו חיפוש חיצוני מסתמך על חוות דעתם של חברים ובני משפחה או אפילו עם מומחים. המידע זמין באופן דיגיטלי במנועי חיפוש כמו גוגל, יוטיוב, פייסבוק, גוגל ופינטרסט. חשוב להבין שהמלצות אישיות הן אחד המקורות המהימנים ביותר לקבלת החלטה היכן לרכוש. כל חברה צריכה לכלול בתמהיל השיווק בדיגיטל שלה שימוש בעדויות של לקוחות שבעי רצון, המסבירים מדוע רכשו את המוצר או השירות מכם ולא מחברה אחרת.
לאחר שהצרכן אסף מספיק מידע ממקורות פנימיים וחיצוניים, הוא עובר לשלב הבא.

שלב 3: הערכת חלופות

זה השלב הכי משמעותי מבחינתנו כבעלי עסקים וזה גם השלב שהפך לחשוב ביותר בעידן הדיגיטלי.
הדרך שבה אתם מעריכים חלופות תלויה בראש ובראשונה באיזה טיפוס אתם:
טיפוס אנליטי שמנתח מידע כמו פרמטרים של מכשיר הטלפון או אולי טיפוס תקשורתי שמתרגש מחווית שימוש / עיצוב ואפילו מפרסום קמפיין מדהים.
לפני 15-20 שנים תהליך המכירה היה הרבה יותר מהיר בעיקר בגלל שהיו פחות אופציות וגם היו פחות דרכים לחיפוש מידע. בתקופה ההיא מאד סמכו על המוכר.
היום מבחינת הצרכן – המוכר יודע הכי פחות. המוכר מכוון למכנה המשותף הכי נמוך מבחינת המוצר כי הידע שלו מסתמך בעיקר לשאלות השכיחות של הצרכנים.
שלב זה הוא בדרך כלל השלב הארוך ביותר. מעט מאד אנשים אומרים "זה טוב ואת זה אני אקנה".
בקבלת החלטה לרכישה נמדדים פרמטרים, כגון: מחיר, איכות, נוחות, מיתוג ועוד.
ברגע שהצרכן הגיע למוצר (אני מקווה ששלכם), הוא מבצע את הערכת החלופות ובוחן זאת על-פי הצרכים והרצונות שלו. שלב זה מושפע מהשלב הקודם – שלב איסוף המידע.ישנם אתרים של השוואת חלופות.
ביוטיוב קיימת תעשיה שלמה של סרטונים שמבצעים השוואת תכונות בין מוצרים. סרטונים יכולים להיות מוטים למשל מדגישים תכונה לא רלוונטית. מפרט שבו מנסים להפיל אותך בהערכת חלופות.
כל אלו שלא מסוגלים להתמודד עם כל הנתונים, מתבססים על מעגל קרוב (חברים או משפחה).
בשלב הזה אנחנו גם פוגשים בנאמנות למותג – כמו תור משתרך לרכישת הדגם החדש של אייפון למשל. זה פחות קיים במוצרים זולים יותר.
החוכמה היא בשלב הזה לאבחן את התנהגות הצרכן ולהציע לו את האופציה המתאימה עבורו.
במימד הדיגיטלי חשוב ללמוד את ההיסטוריה של הקלקות או מתי הלקוח נטש את העגלה. החוכמה היא למצוא את השפה המתאימה לאותו טיפוס של צרכן ולהבין איזה מסר צריך להגיע אליו.
אחת הדרכים החכמות היא לשאול שאלה או שתיים כמו למשל "סוללה שמגדילה לך את השימוש בעוד 3 שעות והמחיר היה עולה רק ב- 100 ש"ח זה משהו שמעניין אותך?"
השאלה יוצרת מעורבות וגם אפשרות להציע פתרונות מותאמים.
ולא פחות חשוב – המתחרה לא יודע את זה! וזה נותן לנו יתרון משמעותי!

שלב 4: החלטת רכישה

בשלב הזה לוחצים על "רכוש עכשיו" ברכישה און ליין, או מבצעים רכישה פרונטאלית בנקודת המכירה. זהו השלב בו הלקוח משלם ומקבל את המוצר.
ישנן חברות שבשלב הזה לוקחות את אמצעי התשלום ונותנות תקופת התנסות במוצר. זה שכיח במכירת מזרונים, תוכנות וכד'.
בניגוד למה שחושבים זה השלב הכי פחות מכריע.
בשלב השיווק הדיגיטלי חשוב גם לבדוק זמינות במלאי, רגישות למחיר, הצעת מוצרים משלימים להגדלת המכירה ולגיוס לקוחות חדשים.
נוחות הקניה מאוד משפיעה. ראה דוגמת אמזון שהאתר שלה הופך את שלב הרכישה לקל ונוח לתפעול.
בעידן השיווק הדיגיטלי לעסקים חשובה מאד חווית הלקוח (UI UX ) התחקות אחר המסלול שהלקוח עובר.
לסיום שלב זה חשוב לתת למי שרכש הרגשה טובה. איך אנחנו עושים את זה?
אחת הדרכים היא חוות דעת של לקוחות עבר או למשל הודעה "החודש קנו 700 איש את המוצר שקנית". זה מחזק ללקוח את ההרגשה שהחליט את ההחלטה הנכונה.

שלב 5: הערכה לאחר הרכישה

בשלב הזה אנחנו רוצים לראות מהי חווית השימוש – שאלונים שיוצרים שביעות רצון.
מחווית משתמש אפשר למנף את זה למכירה נוספת / משודרגת / משלימה או חבר מביא חבר.
לאחר שהלקוח משתמש במוצר, הוא בוחן את ההבטחה לעומת המציאות. הבחינה שלו כוללת את איכות המוצר ואת תפקודו, את הרמה של שירות הלקוחות, את המקצועיות של המענה האנושי והערך המוסף שאתם מספקים.
כאן חשוב מאוד אפקט ה"וואו". אם המוצר עולה על הציפיות של הצרכן, הוא הופך לשגריר המותג שלכם ומתחיל בהפצת הבשורה. זכרו שאחוז הסגירה מפניות שהגיעו מהמלצות הוא גבוה מאוד.
אם לא תצליחו לעמוד בהבטחות המוצר המוצהרות שלכם, חוויה שלילית של לקוח היא "גידול פרא". בעידן הדיגיטל, העלאה לרשת של כמה פוסטים שליליים עלולה לגרום לפגיעה חמורה במכירות.

היכולת של החברות לייצר את מסע הלקוח מתבססת על היכולות הבאות הקשורות זו בזו:
  1. האוטומציה משמעותית בתפירת חליפת המסרים המתוזמנת לפי פרופיל לקוח והסטטוס שלו בתהליך המכירה. לדוגמה: אם נזהה את הרגע שבו לקוח פוטנציאלי מתחיל בתכנון בניית בית, נייצר תהליך שבו נדע לגבי תחומים בהם הוא מתחיל לחפש מידע. מידע זה יתניע אוטומציה של מסרים בערוצים שונים, שמטרתם להבין את השלב שבו הלקוח הנמצא בתחומי העניין השונים.
  2. צעדי מסע הלקוח – בניית הצעדים במסע הלקוח נגזרת מהאסטרטגיה השיווקית שנבנתה בחברה. האסטרטגיה מכתיבה לנו את פרופיל הלקוחות ואת תהליך המכירה. צעדים אלו מכתיבים את תהליך ההבשלה ואת המסרים שייבנו לצורך כך.
  3. עשיית שימוש במידע קיים או כזה שנוצר תוך כדי מסע הלקוח – אם על סמך אינטראקציות קודמות, או כאלה שנאספו ממקורות חיצוניים, כדי להתאים אישית את החוויה באופן מידי. זכירת העדפות הלקוח היא דוגמה בסיסית של יכולת זו, כאשר נושא זה מתרחב להתאמה אישית ולאופטימיזציה של הצעדים הבאים במסע של הלקוח, כמו שיוך מידי של נוסע מתמיד ברשימת השדרוגים.
  4. אינטראקציה הקשרית משתמשת בידע בנוגע למקום שבו הלקוח נמצא במסע כדי להעביר אותו למערך האינטראקציות הבא, כגון: אתר קמעונאי המציג ללקוח את הסטטוס האחרון של דף הבית. חלק מהמלונות מתנסים בשימוש באפליקציה שלהם כדי להפעיל כמו מפתח כאשר הלקוח מגיע לחדר שלו.
  5. חדשנות המסע מרחיבה את האינטראקציה למקורות חדשים של ערך, כגון: שירותים חדשים. חברות בודקות נתונים ומגיעות לתובנות לגבי הלקוח, כדי להבין איזה שירות הלקוח עשוי להעריך. החברות הטובות ביותר מעצבות מסעות המאפשרים בדיקות באמצעות אבי טיפוס של שירותים או תכונות חדשות. זה עשוי לכלול, למשל, אפליקציה של חברת תעופה, שיש לה היכולת לשלב גם שירותי מונית, כך נוסעים יכולים להזמין מכוניות כדי לאסוף אותם כאשר הם מגיעים ליעדם.
יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן

בני פלומן, יועץ שיווקי בדיגיטל

שמי בני פלומן, אני יועץ שיווק דיגיטלי, מומחה בהאצת פעילות הדיגיטל השיווקית בחברות וארגונים. בהשכלתי אני בוגר MBA, בוגר קורסי דירקטורים (להב, אוניברסיטת תל אביב) ותלמיד נצחי בכל הקשור בניהול שיווק ומכירות חברות וארגונים. אני עוסק בתחום כבר מעל ל- 30 שנה, ועזרתי לעשרות חברות לייעל את ההתנהלות השיווקית, הדיגיטלית והעסקית שלהם.
בחברת המאיץ אותה ייסדתי, אנו בוחנים כל מהלך אליו החברה רוצה להגיע בתפיסת 360 מעלות, מכאן שלכל מהלך עסקי יש לוודא שההיערכות הדיגיטלית הקיימת היא חוצת ארגון ומסוגלת לתת את המענה המתאים. חשוב לדעת כי בפרויקט מסוג זה אנו מלווים את לקוחותינו על ידי מומחים עתירי ניסיון בתחום.
כיועץ שיווקי באינטרנט כחלק משירותי הייעוץ השיווקי שאני מציע, אני מספק שירותי ייעוץ עסקי ובניית אסטרטגיה שיווקית גם לעסקים קטנים וגם לחברות גדולות מתוך ניסיון של שנים שצברתי בייעוץ שיווקי אסטרטגי ועסקי וכמנטור עסקי לעשרות חברות שונות.

בני פלומן יועץ שיווק באינטרנט מזמין אתכם לשיחת ייעוץ ראשונית חינם ללא עלות בה נוכל לבחון את האסטרטגיה והפעילות השיווקית של העסק שלכם ולספק עבורכם פתרונות דיגיטליים שיווקיים להתייעלות והגדלת המכירות. אני מזמין אתכם ליצור עמנו קשר בטלפון מספר: 052-420-3043, תוכלו גם להשאיר פרטים בטופס מטה ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.