ייעוץ עסקי ושיווקי במרכז - שיווק מקצועי

במאמר זה אני מסביר מדוע לרוב החברות בישראל אין שיווק מקצועי ועד כמה מדובר בצורך בסיסי עבור כל עסק בהשכרת שירותי ייעוץ עסקי שיווקי.
אחד היתרונות שלי בתחום הייעוץ השיווקי והעסקי קשור באופן ישיר ל- 30 שנים של עבודה במכירות, בשיווק ובניהול חברות .
התקופה הזו נותנת לי את היכולת ללמוד את המהלכים המשמעותיים שקרו בעולם השיווק ולייצר תובנות שניתן לעשות בהם שימוש במציאות כיום.

נתחיל בהסבר קצר מהו שיווק:

המילים שחשובות לי במאמר זה הן מתן הערך .
הערך איננו דבר אחד או שניים, אלא סט ערכים שנבנה על ידי חברות כדי למגנט את קהלי היעד הרלוונטיים:

  • במקדונלד'ס ניתן לראות אחידות במוצר, חדשנות טכנולוגית ויצירת חוויה לילדים באמצעות המתקנים,עיצוב והמתנות המחולקות להם.
  • בלינקדאין יצרו זירה עסקית בה ניתן לפעול ביעילות רבה באיתור ויצירת קשרים עסקיים. מתן הערך נוצר על ידי היכולת לאתר במדויק את האנשים הרלוונטיים לי בתור לקוחות, אנשי מקצוע חיוניים ומובילי דעה בתחומים הרלוונטיים לי.
  • בוויקס יצרו מציאות בה בכמה דקות כל אחד בונה לעצמו את הישות הדיגיטלית שלו -אתר, עמודי נחיתה, בלוג ועוד. כל אחד מקבל יכולות של אומן ומתכנת ברגע שנכנס לממשק המשתמש שלו.


מתן הערך הוא תוצאה של בניית אסטרטגיה עסקית ברורה ועל בסיסה אסטרטגיה שיווקית ותוכנית שיווק שהפעלתה המייצרת את הכלים למערך המכירות.
כדי להפוך מילים למעשים – הנהלת החברה צריכה לדייק את הכיוונים העסקיים שלה, הערכים שהיא רוצה לתת ללקוחותיה בסל המוצרים והשירותים, הגעה לקהלי היעד, הפתרונות שלה לתחרות בשוק והכנת תוכניות לתסריטים משמעותיים שקשורים לטכנולוגיה, רגולציה, בריאות ועוד .

למה לרוב החברות אין יועץ שיווק מקצועי?

כדי לבאר אמירה הזו, הקשתי בגוגל את המשפט הבא :

יועץ עסקי ושיווקי במרכז, בני פלומן

ציפיתי לקבל תוצאות המסייעות בבניית אסטרטגיה שיווקית, תוכנית שיווק, בניית המדדים לבחון שאכן בניתי יתרונות תחרותיים רלוונטיים ועוד.
בפועל קיבלתי ערימות של מידע טקטי על פעילות טכנית ברשתות חברתיות ומנועי חיפוש.

אלו קטגוריות החיפוש שעולות:

יועץ עסקי במרכז, בני פלומן

התוצאה ממחישה לנו את התפיסה השכיחה לגבי מהו שיווק.
כאשר נשאל מנהלי החברות לגבי פעילות מערך השיווק שלהם, נקבל תשובה שיש בה מילות מפתח הקשורות ל: מספר לידים, עלות לליד, יחסי המרה בין לידים ללקוחות ורמת רלוונטיות הלידים.
לא נמצא הרבה שיציגו אסטרטגיה שיווקית, מדידה של תפיסת הערך שניתן ללקוחות החברה בהשוואה לערכים של המתחרים, נתונים על מגמות בשוק וההיערכות שלהם למגמות אלו והשוואה בין מיצוב ומיתוג העסק שלהם אל מול המתחרים.
בעבר, בעידן הפקסים, כאשר היו משקיעים בפרסום מודעות דרושים, קבלת קורות חיים רבים נתנה הרגשה שיש תמורה לכסף ללא קשר לרמת הרלוונטיות של קו"ח למשרה שמחפשים.
הדוגמא של קורות החיים מסכמת את הסכנה שיש כיום ב"אטרף" של הריצה לייצר הצלחות טקטיות ששורפות מזומנים ומסרסות את הסיכוי לבניית אסטרטגיה וערך לטווח הארוך.
בעיה נוספת שאני פוגש ביום יום היא שבעלי המקצוע בעולם הדיגיטל שמתמחים בייצור לידים, מייצרים תוצאות בעקבות שליטה בממשקי הניהול והפרסום בפייסבוק, גוגל ושאר האופציות אבל ברובם ללא ידע וניסיון בבניית אסטרטגיות שיווק וניהול שיווק.
ז"א שהשיח היום יומי עם הלקוחות איננו אסטרטגי ואיננו תורם לכיווני הפעולה ובניית הערך הנתפס ללקוחות. הפעילות המתבצעת מצליחה לייצר הקפצות קשב ומילות קד"מ לייצר רכישה של מוצר או להשאיר פרטים.
האינדיקטור שמראה זאת יום יום הוא אחוז הלידים הרלוונטיים ואחוז ההמרה בין פניות לבין רכישות.
הסכנה הגדולה בפעילות שכזו, ללא שום אסטרטגיה שיווקית היא שמיצובה ומיתוגה של החברה מתחיל לגסוס וההשקעה בשיווק ממשיכה לעלות.

מה קורה בחברות בהן השיווק לא מתפקד או לא קיים?

  • אין פונקציה מקצועית בעלת ניסיון בבנייה וניהול שיווק בחברות וארגונים
  • אין הסתייעות באנשי מקצוע בנושא שיטמיעו כלים וחשיבה בנושא
  • רוב תקציב השיווק מיועד לייצור פניות בדיגיטל
  • מעלים פוסטים במשקל נוצה שאין בהם כלום למעט לסמן וי שאנו ברשת
  • המודעות לקיומה של החברה נמוך מאוד בקרב קהלי היעד
  • קיימת ירידה ברווחיות ובמכירות
  • קיימת נטישה של עובדים ותחלופה גבוהה
אז מה צריכים לעשות כדי לגרום לשיווק לתפקד?

הצעד הראשון החשוב ביותר הוא להבין שיש בעיה.
כדי להבין זאת צריכים להסתייע באנשי מקצוע ולדייק באילו חוליות יש לטפל כדי לשקם בשיווק
כדי להבין ששיווק מורכב מהרבה מאוד פרמטרים, יצרתי את החוברת – טסט למערך השיווק  להורדה בקובץ pdf.
ומצגת בסרטון הבא:

בחוברת העליתי את כל הפרמטרים שיש לבחון כדי להצליח לדייק מהיכן צריכים להתחיל כדי לאבחן ולבנות זאת נכון.
לרוב החברות בישראל אין מנהל שיווק וגם לא מערך שיווק. הפעילות בחברות הקטנות והבינוניות נשען על ספקים חיצוניים שמומחים בייצור פניות ולא בליווי אסטרטגי.
לא קל (הקורונה הקצינה את המספרים, אבל כוונתי היא למציאות לפני המגפה) לראות את המספרים של מספר החברות שנסגרות כל שנה וברור לי שתרומה גדולה לתופעה הזו היא חוסר ההבנה בשיווק.
לשם כך בניתי את תכנית המאיץ שמטרתה לסייע ללא סיכון כלכלי באבחון מצב החברה ואיתור החוליות שיש לבנות או לשקם.

כמה טיפים ברמה האישית לכם המנהלים:

לא מעט פעמים "כיף" לברוח לשוטף ולמלא את היום במשימות שאתם מגדירים חשובות מאוד ולהסביר לעצמכם שהשיווק אצלכם סביר. ברור לכם שברגע שלא מבינים מה זה שיווק אזיי הנחת העבודה שלכם שגויה. המלצה: היעזרו בהכוונה ובייעוץ מקצועי לגבי החוליות בהן יש לטפל בכדי לבנות נכון את השיווק.
האם שקלתם להעסיק מנהל שיווק? חברות רבות לא יכולות לממן מנהל שיווק במשרה מלאה ובדרך כלל גם לא מבינות איזו הצדקה יש לכך.
המלצה: ישנם מודלים שונים להעסקת מנהל שיווק, ניתן לעשות זאת במיקור חוץ, או בחלקי משרה. מה שחשוב להקפיד הוא לבחור מישהו עם ניסיון ניהולי משמעותי בשיווק וכמובן מישהו שמצויד בארגז הכלים המקצועי לצורך הנושא.
לימוד השוק שלכם והטרנדים בו זו החולייה המשמעותית ביותר כדי שתוכלו להצליח. מנהלים רבים בטוחים שהם חיים ונושמים את השוק שלהם וזאת מהעשייה היום יומית בשטח.
בחלק גדול מהמקרים זה לא מדויק ומקרין כמובן על קבלת החלטות שגויות. המלצה :תבחנו האם אתם יודעים לענות על שאלות כגון – מה הפוטנציאל העסקי שיש לכם בנישה שאתם פועלים בה? – התשובה צריכה בסופו של דבר להיות מתורגמת לכסף.
שאלה נוספת היא עד כמה מודעים לקיומכם ומהם היתרונות שלכם לעומת המתחרים? בסוגיה זו אל תענו לעצמכם תשובות על סמך תחושות הבטן.
כאן אני ממליץ לרתום זרוע מחקרית ולראות נתונים אמפיריים. שתי שאלות אלו יהוו אינדיקטור חשוב להבנת המציאות.
לסיום, אם הבנתם שלא בטוח שאתם מבינים מהו שיווק והסתקרנתם לבחון מקרוב דרך עיון בחוברת טסט לשיווק מהם החלקים מהם מורכב השיווק, צעדתם צעד אחד קדימה לכיוון הנכון. כדי להמשיך בדרך הנכונה אני מזמין אתכם לפנות אליי לעזרה וסיוע מקצועי בכל הקשור לייעוץ עסקי או ייעוץ שיווקי אסטרטגי.

יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן
בני פלומן יועץ עסקי

שמי בני פלומן ואני יועץ שיווק ופרסום, יועץ עסקי ומנטור לפיתוח עסקי בעל ניסיון רב. נושא הייעוץ העסקי טומן בחובו נושאים מרובים כמו: יעוץ כלכלי עסקי, יועץ דיגיטלי לעסקים, אימון וייעוץ אישי למנהלים , אימון עסקי למנהלים ועוד.
כחלק משירותיי המקצועיים סייעתי לעשרות חברות וארגונים בתהליכי התנהלות, התייעלות, אסטרטגיה, שיווק ומכירה.
אם גם אתם מעוניינים ביד מקצועית מכוונת, שתכוון אתכם לבחירות הנכונות אשר יובילו את העסק שלכם להצלחה, אתם מוזמנים ליצור קשר במספר טלפון: 052-420-3043 לשיחת ייעוץ ראשונית בת שעה (ללא עלות וללא התחייבות) בה אוכל להבין את צרכי הארגון, האתגרים מולם אתם עומדים ולהציע פתרונות מקצועיים לטווח הקצר והארוך שיסייעו לכם להביא לצמיחה אמיתית של העסק שלכם. למעוניינים, ניתן גם להשאיר פרטים ונציג מטעמי יחזור אליכם.