מיתוג וחזון לחברות

משימות, חזון וערכים (Mission, Vision, & Values)

לפני כשלוש שנים, פגשתי משקיע אמריקאי שהתעניין במיזם בו הייתי מעורב בתחום אתרי הכרויות.
ישבנו על חוף הים בתל אביב ושוחחנו על חוסר מיקוד שיש בהרבה חברות.
הוא סיפר לי על חברת סטארט אפ, שבנתה מערכת הדמייה דיגיטלית למפגש וירטואלי לדייט, שאמורה לחסוך עוגמת נפש ובזבוז זמן בחיפוש אחרי האחד או האחת.
הוא הגיע לפגישה לאחר שקיבל לידיו תוכנית עסקית שהכל נראה נהדר על הנייר, מלבד החלק המאוד מאוד חשוב. החזון וערכי החזון של החברה.
לפגישה הגיעו הנהלת החברה, המשקיעים הראשונים וכמה לקוחות מאוד מרוצים והתחילה ההצגה של המוצר.
"כדי להמחיש לכ- 15 אנשים שהיו בחדר עד כמה חשוב לבנות את משימות העל והחזון, ביקשתי מכולם לקום, לעצום עיניים ולהצביע לכיוון צפון. לאחר מכן הסברתי, שישנם כמה שטועים ורק מי שבטוח מאוד בבחירה שלו שישאר לעמוד. נשארו 3 ורק אחד מהם צדק.
לכאורה כולם יכולים בקלות להבין היכן הצפון, לכאורה לכולם אמור להיות ביטחון רב ברגע שהצביעו לכיוון זה ולפחות במקרה זה אחד מתוך חמישה עשר אנשים בחדר צדקו.
לאחר חשיפת הכיוון הנכון חלק צחקו, חלק היו מאוד נבוכים ורק שניים הבינו שיש בעיה בחזון של החברה.."

חזון החברות

החזון הוא מה שאתם רואים בעתיד לגבי הפעילות של החברה שלכם.
ישנן כמה שאלות בסיסיות שצריך לענות עליהן:
· לאן אנו הולכים?
· איך נגיע לשם ?
בבניית החזון חשוב להכיר היטב את נתוני החברה והשוק בו פועלים. החזון כולל תכנון, שיגשים את משימות הארגון שבנינו.
באחת הסדנאות למנהלים, בניתי סימולציות עם מנכ"לים, המדמות פגישה שלנו בעוד 5 שנים מהיום. השיחה ממוקדת בתוצאות מימוש החזון שנבנה בהווה.
זו דרך אפקטיבית לצלול להיבטים שונים של המציאות אליה יש להוביל.
אחד המנהלים, שבזמנו ניהל אתר גדול לסילוק אשפה, דיבר על חינוך לאיכות סביבה, יצירת אתר ובו פעילויות הממחישות את האיזון בין פסולת לאיכות סביבה.
בשיחה עימו הוא תיאר את ההכשרות, הפעילויות, מראה המקום עד רמת מיקום החנייה ומסלול ההליכה במקום. הירידה לפרטים יצרה את האפשרות לבניית חזון וערכי חזון בצורה אפקטיבית.
קשה להביע במילים את ההתרגשות והחיבור שהיו שם, כאשר המנהל תיאר את היום יום באתר.
מנהלים החלו לפתח איתו את מימוש החזון ונוצרו שם כיוונים מאתגרים שתרמו מאוד לניסוח החזון.

דוגמאות לחזון של חברות שונות:

טבע נאות – טבע נאות הינה חברה ישראלית מובילה בתחום הנעלת הנוחות, הפועלת בשווקים בינ"ל.
לקוחותינו הם במרכז העשייה שלנו ואנו יוצרים איתם דיאלוג מתמיד, להבנה מעמיקה של צורכיהם לבניית ערך ייחודי עבורם.
אנו ארגון מקצועי, לומד, מקיים ומתחדש, המאפשר לעובדים ולמנהלים לממש את יכולתם בצורה המלאה תוך ביטוי אישי, צמיחה ושגשוג לעובדים ולבעלים.
אנו צוות גאה בארגון ובערכיו, הפועל במסירות, בנחישות ובהתלהבות למימוש החזון, תוך עבודת צוות המאופיינת בתקשורת פתוחה וחיובית, המוסיפה שמחה לחיים.
אנו מחויבים לסביבת עבודה פורייה ומטופחת.
אנו נבנה עולם של מחוייבות, קשר והתלהבות עם כל השותפים בשרשרת העשייה – עובדים, ספקים, מפיצים, קמעונאים, לקוחות וקהילה במודל של WIN WIN.

הנחיות לבניית חזון לחברה

בבניית החזון אני ממליץ להתמקד ב-3 שאלות עיקריות:
· את מי אנחנו משרתים ?
· מה אנו מספקים ?
· איך אנחנו מגשימים זאת עם האני מאמין שלנו שנקבע בחזון ברמה היומיומית?
חזון הוא מה שאני מקווה שיקרה בגלל משימות שאני מבצע, וזאת כפי שהזכרתי בתחילת המאמר, תורם ל – הגדלת מחזור, שיפור רווחיות ומיקסום הפוטנציאל של ההון האנושי בארגון.

אודות תהליך בניית החזון

בהיכרות מקרוב עם הנהלות של חברות, בדרך כלל הבסיס לדיונים ולפרויקטים מגיע ממקום מאוד רציונלי.
השכיח בתהליכים אלו קשור לניתוחי מכירות ורווחיות, ניתוח תחרותיות בשוק וכד'.
בבניית חזון חשוב, שמשימת הארגון תתורגם הלכה למעשה בטווח הארוך.
באחת הסדנאות העוסקות בגיבוש חזון, ביקשתי מהמנהלים לרשום את כל מה שמעורר בהם סלידה ושנאה ללא קשר לעולם העסקי או לתחום הפעילות בו הם עוסקים.
בתהליך שעוברים מנהלים אלו מתחזקת העובדה, שהחזון של הארגונים אותם הם מובילים קשור בקשר עמוק מאוד לאמונות ולתיקונים שמביא אותו מנהל לעולם.
באחת הדוגמאות הזכורות לי, אחד המנהלים היה מאוד נחרץ לשנאה שיש בו לכל אלו שהפכו את אי הדיוק במידע אודות התכולה של מוצרים כגון: משקל, סוגי הרכיבים ואחוז שלהם במוצר, שימוש בחומרים מסוכנים וזולים וכד. הנושא של שקר לבן ואפור שעדיין לא עובר על החוק הטריף אותו.
האיש הוא שותף ומנהל שרות לקוחות באתר ECOMMERCE צעיר שרק מתחיל את דרכו בשוק הבינלאומי.
החברה מוכרת מותגים בינלאומיים בתחום האופטיקה ונושא השקיפות והאמינות הם נר לרגליה.
משימת החברה היא :
"מחויבים לעזור לאנשים לבנות שקיפות ואמון בחברות ומותגים"

ערכי החזון מסוכמים כך:

"בניית שקיפות, עזרה, זמינות, עובדים מחויבים ורתומים ומוצרים מעולים הם המקורות החשובים ביותר להצלחת החברה והשותפים שלה להצלחה"
הקשר בין האמונות הפנימיות של שותף מנהל זה לבין החזון וערכי הליבה של הארגון לא סתם נגזרות אחת מתוך השניה.
כאשר ישנו קשר בין משימת הארגון לחזון ולערכי החזון ניתן למצוא פעולות של חברות כגון :

  • כאשר מאפיית לחמים החליטה בצורה אסטרטגית שהיא תעשה שימוש בתנורים קטנים, כדי לייצר מציאות שלקוחות יקבלו מוצרים טריים ולא לייצר מוצרים למלאי. החלטה נוספת שתומכת בחזון היא, שכל הזמנה של חברה למגשי כיבוד תיוצר ותישלח על ידי נהגי החברה לכל מקום בארץ בהקדם האפשרי. אלו החלטות שמשמרות על ערכי הליבה של המאפייה ומחוברות לחזון.
  • כאשר מכללת אוהלו מחליטה שכל סטודנט יוכשר במקצוע נוסף, מלבד התואר, בו יוכל לעבוד ללא קשר להיותו מורה.פתרון זה תומך בערכי החזון, בהם מציידים את הבוגר בערכת כלים המסייעת לו להתפתח מקצועית ולייצר ערוצים נוספים להשתכרות.
  • כאשר קופת חולים כללית מייצרת הנגשה של הטיפול הרפואי בעזרת אפליקציה ומכשור תומך, בו ניתן לאבחן מרחוק את המחלה ולתת טיפול, זו תמיכה בערכי ליבה לחזון –"לאמץ אורח חיים בריא והפיכה של לקוחותיה לשותפים מלאים לשמירה על בריאותם" (מתוך אתר הקופה)
ערכי החברה – CORE VALUES

ערכי החברה נגזרים מחזון החברה ומהווים את מה שנדרש מעובדי והנהלת החברה בכדי להגשים את משימת הארגון וחזונה.
מצ"ב מספר דוגמאות הממחישות את הקשר בין משימת הארגון, החזון וערכי הארגון:

ZAPOS – משימת הארגון של ZAPOS היא :
!Our purpose is to live and deliver WOW
כמו כן החברה ניסחה את ערכי הליבה שלה שלמעשה העשייה שלהן היא שמגשימה את החזון:

Deliver WOW Through Service –
Embrace and Drive Change –
Create Fun and A Little Weirdness –
Be Adventurous, Creative, and Open-Minded –
Pursue Growth and Learning –
Build Open and Honest Relationships With Communication –
Build a Positive Team and Family Spirit –
Do More With Less –
Be Passionate and Determined –
Be Humble –

ההשפעה של חזון וערכי ליבה המתורגמים לעשייה מקרינים על הגידול והרווחיות של החברה. החברה נרכשה על ידי AMAZON ב 2009 ב 940 מיליון דולר.

SCOTTS

סקוטס היא החברה המובילה בכל הקשור לטיפוח מדשאות, גינות וגם מוצרים לתחומי הגידול המקצועיים בארה"ב.
חלפו לא מעט שנים ויפה לראות שחזון החברה ממשיך להיות מדויק כפי שהיה בעבר.
בסרטון אני נחשף לעוד ועוד פעילויות שנוצרו תוך כדי ורק מחזקות את משימת הארגון.
החזון של חברה זו הוא:

"We help people express themselves on their own piece of the Earth—and there is virtually no limit to how they do that."
Jim Hagedorn, Chairman and CEO

קוקה-קולה

נתבונן מקרוב בחזון, ערכי חזון ומשימות של חברת קוקה קולה, וכך נוכל להבין את ההשלמה בין שלושת החוליות חזון, משימות ארגון וערכי מותג.

The world is changing all around us. To continue to thrive as a business over the next ten years and beyond, we must look ahead, understand the trends and forces that will shape our business in the future and move swiftly to prepare for what's to come. We must get ready for tomorrow today. That's what our 2020 Vision is all about. It creates a long-term destination for our business and provides us with a "Roadmap" for winning together with our bottling partners

Our Mission

Our Roadmap starts with our mission, which is enduring. It declares our purpose as a company and serves as the standard against which we weigh our actions and decisions.
To refresh the world…To inspire moments of optimism and happiness…To create value and make a difference.

Our Vision

Our vision serves as the framework for our Roadmap and guides every aspect of our business by describing what we need to accomplish in order to continue achieving sustainable, quality growth.
People: Be a great place to work where People are inspired to be the best.

Live Our Values

Our values serve as a compass for our actions and describe how we behave in the world.

חזון חברת שופרסל

חזון החברה והקוד האתי משקפים את העקרונות המרכזיים לאורם החברה פועלת, ומהווים מצפן ואמצעי מכוון לעובדי החברה ומנהליה.

החזון (מתוך אתר שופרסל)

"להיות הבחירה הראשונה של כל בית ישראלי ולהוביל את שוק הקמעונאות בישראל. שופרסל מאמינה, שניתן להגשים כל חזון עם היסודות הערכיים הנכונים"
הקוד האתי, שהינו חלק מחזון החברה :
"ארבעה עקרונות יסוד בתחום האתיקה של החברה המכוונים את פעילותנו היומיומית. התנהלות עפ"י ערכים אלו היא באחריותנו המשותפת, מתוקף היותנו חברה מהמובילות במשק בתחום המזון.

ערכי הליבה של שופרסל

הוגנות: שופרסל מחויבת ליחס הוגן, מוסרי ואמין; לנהוג בשקיפות כלפי לקוחות החברה, ספקיה ועובדיה, כדי ליצור דיאלוג פתוח ומערכת יחסים ארוכת שנים.
שירות ומקצוענות: שופרסל חותרת לשירות מיטבי ללקוחותיה בסטנדרטים הגבוהים ביותר, ואחראית למקצוענות בלתי מתפשרת של כל אחד מעובדיה.
איכות: שופרסל מחויבת לאיכות המוצרים הנמכרים בסניפיה ולשירות שהיא מספקת. החברה מעניקה חשיבות ראשונה במעלה לחוויית הקנייה החיובית של לקוחותיה ולעמידה בציפיותיהם כבסיס לקשר ארוך טווח.
חדשנות: שופרסל פועלת להמשיך ולהוביל את השוק באיכות המוצרים, במגוון ובחוויית קניה. החברה עוקבת אחר הצרכים המשתנים של הצרכן הישראלי, ומקפידה לתת להם מענה.
לסיכום, חברה מצליחה תשקיע בבניית מצפן המתחיל במשימת הארגון, חזון הבונה את הדרך לממש משימה זו וערכי החזון שמהווים את ה DNA הארגוני בכדי לעשות זאת.
חשוב לדייק בתהליך הבנייה, תהליך חובבני בבנייה זו ויישום שלו יוצר השקעה של מאמצים בכיוונים לא נכונים המייצרים פגיעה בפוטנציאל ההכנסות, הרווחיות ובמיקסום ההון האנושי בארגון.

יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן
בני פלומן יועץ שיווקי

אם אתם מעוניינים בייעוץ מקצועי בבניית חזון ארגוני, ערכי ליבה ולהגיע לידי הגשמת המשימות והחזון של החברה שלכם – הגעתם למקום הנכון!
שמי בני פלומן ובשנים האחרונות אני משמש כמנטור עסקי לחברות מנטור פיתוח עסקי , יועץ אסטרטגי לעסקים , יועץ עסקי, מאמן אישי למנהלים ועוד. כבעל ניסיון רב בתחום, ליוויתי עשרות חברות ובתי עסק בבניית אסטרטגייה שיווקית , מיתוג עסק ועוד.
אם גם אתם מעוניינים למתג את העסק שלכם ולבנות חזון אירגוני אשר יחזק את מערך ואסטרטגיית השיווק של העסק שלכם, התקשרו עוד היום לבני פלומן, יועץ עסקי לשיחת ייעוץ ראשונית – בת שעה – ללא עלות וללא התחייבות, בה אבין את החולשות והחוזקות של המותג והחברה שלכם ואוכל להציע פתרונות לייעול ומיתוג נכון עבורכם. אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון מספר: 052-420-3043 או להשאיר פרטים מטה ונציג מטעמי יחזור אליכם בהקדם.