שיווק בתקופת הקורונה

מתחילים לנגב את הדמעות ..

תמונה של עין דומעת

שיווק בתקופה של מעל מיליון מובטלים ומשק בקריסה טוטאלית נשמע מדע בדיוני, אבל אין ישראלי שירים ידיים.

עבדכם הנאמן חיבר ניסיון, מחקר שולחני ברשת ושיחות עם קולגות ולפניכם התוצאה. 

א. הטייס צריך להיות הבוגר האחראי נטול עוויתות של פניקה.

אם הסינים התגברו גם אנחנו נתגבר.

אפקט של מנהלי שיווק ומנכ"לים מבולבלים מקרין מהר מאוד על מנהלים ועובדים בארגון.  השידור שיתרום ליציבות הוא שיש בעיות אבל יש גם מה לעשות.
טיפים למנכ"לים ניתן למצוא בקישור הזה

ב. שומרים ומחזקים את הקשר עם לקוחות במדיה החברתית

 הזירות החברתיות פורחות, מדברים על גידול של כ 40% בהיקף הפעילות, דגש על קבוצות מקצועיות.

צו השעה הוא לתת ערך ללקוחות שלכם ברשת ולבסס אוטוריטה.
מאפיה יכולה לתת טיפים יומיים למתכונים ושיתוף חוויות של לקוחות בהכנת מאפים. 
חברת תוכנה יכולה לתת רשימה של תוכנות "זומיות" ולתת טיפים לשיפור העבודה במחשב.

חברות CRM יובילו מידע על ניהול דאטה שמשפר ומגדיל מכירות.
חברות רהיטים יציגו קולקציות חדשות וטרנדים בעולם.

 מוסדות אקדמיים מעניקים גישה חופשית להרצאות מרתקות לאוכלוסייה כולה ומסייעים להורים כיצד לשפר את חווית הלימוד של ילדיהם.

בעלים של אולמות אירועים מציידים את הזוגות שמתכננים להינשא בטיפים שבועיים ובדוגמאות לכל מיני חתונות "משוגעות" בעולם, מה שיוצר הקפצת קשב, חיוך וזכירות של אולם אירועים זה ליום שאחרי.

ג. דווקא עכשיו משפרים נוכחות מקוונת
חברות שיש להן מגוון מוצרים וחלקם מאוד רלוונטיים לתקופת הקורונה צריכים להשקיע בקידום שלהם ברשת ולמקם אותם בצורה בולטת בערוצי המדיה.

כנסים ותערוכות בוטלו ומכאן שצריך למלא חיסרון זה באמצעות קשר דיגיטלי.

פעילות אפקטיבית במדיה תימדד ברמת המעורבות של הלקוחות הקיימים ופוטנציאלים ב: קריאת תכנים, בהיקף פניות לקבלת תשובות לנושאים רלוונטיים וברמת מעורבות של מנהלים בחברה בפורמים ובבמות דיגיטליות בהן הם יובילו ידע. כמובן שיש חברות שממשיכות במכירות וייצור הלידים הוא המשמעותי ביותר עבורן בפעילות הדיגיטל.

ד. S.E.O
הגעה של אנשים בצורה אורגנית לנכסים דיגיטליים של החברה הם מנוע צמיחה חשוב. בימים אלו אני ממליץ לבחון את מצבו של האתר יחסית למתחרים ולשפר את מיקומו של האתר במילות המפתח החשובות . הפעילות כוללת גם הכנת תכנים וקישורים –מה שמייצר דינמיקה חשובה של עובדי החברה להשתתף במשימה זו.

ה. מתאימים הצעות לנסיבות
חבר טוב שלי, איש קבע לשעבר שלח לי ווטסאפ דחוף עם צילום מסך להזמנת חבילת נופש במחיר מגוחך לעוד חצי שנה. זה כמובן הפיל לי אסימון שלמרות שכרגע הזמנה של חבילת נופש נראית משהו הזוי אבל זה מעלה כמה תובנות: 

  • ישנו ציבור גדול של שכירים או פנסיונרים בארץ שהכנסתם לא נפגעה
  • ישנם גם אנשים אופטימיים מטבעם שירכשו מוצרים שכרגע רכישה שלהן איננה רציונאלית
  • ניתן לאפשר החזרת הכסף על פי קריטריונים הוגנים לתקופה

מכאן שיש לא מעט מוצרים ושירותים שניתן לתת בתנאים מאוד אטרקטיביים לצריכה עתידית עם מדיניות ביטול "מרגיעה" .
נניח שבית קפה שאתם נוהגים לשבת בו בתדירות גבוהה, מציע לכם אופציה לשלם סכום נמוך שמקנה לכם שדרוגים  בהגעה בעתיד.
בית הקפה לא מרוויח הרבה מהסכום הקטן שתפקידו מראש, אבל הוא מבטיח לעצמו לקוחות בהיקף גדול ברגע שיתאפשר לפעול כרגיל.  

חברת פורד  (לחצו על הקישור למידע אודות פעילותה של פורד) שכמעט ולא מוכרת כלי רכב חדשים, החליטה לעשות שימוש במערך המדפסות התלת מימד שלה ובחיבור עם 3M ו GE HEALTHCARE מייצרים למעלה מ 100,000 יחידות של מכשור חיוני לבתי החולים.

והמושג מחוץ לקופסה ..נשמע נדוש אבל חיוני מאוד בתקופה זו

ו. תהליך המכירה משתנה
מערך המכירות משתנה, המכירה עוברת "שינוי גנטי" למכירה בשלט רחוק (טלפון ,ווטסאפ, מייל, זום ועוד) השיווק חייב לתת פתרונות כדי לסייע.

בנושא זה קיימים לא מעט יועצים מומחים שבעקבות הקורונה יורידו מחירים בצורה משמעותית ויסייעו בחיסכון של זמן כדי לייצר תוצאות.

חשוב להשקיע בבניית חומרים שיווקים המותאמים למובייל- סרטונים, מצגות, מדריכים וחומרים נוספים שנועדו להניע לקוחות פוטנציאלים לרכישה.

המלצתי למערך השיווק היא להיות מעורבים מאוד בנעשה במכירות.

לבצע האזנה לשיחות מכירה, לעיין בתמלולי שיחות ולשתף את המכירות בבניית תהליכים הכוללים AB TESTING. בתקופה זו אל תקמצו בשיחות עם אנשי המכירות, אלו יניבו בוודאות שיפור בתוצאות המכירה בשלט רחוק.

ז. דואגים לעתיד שבטוח יגיע..
הזמן היקר שלכם צריך להיות מתועל  להתארגן למהלך השיווקי הבא. בתקופה זו אני ממליץ לבצע את ניתוחי הדאטה החיונים לקבלת החלטות, לייצר שיחות אסטרטגיה עם מומחים שונים (לכולם יש זמן :)), להפעיל סקרים שניתן לבצע טלפונית ואו באינטרנט בכדי לשפר או לתמוך במו"פ לשירותים ומוצרים הבאים ולרענן חומרים שיווקים ודיגיטליים. 

מה עושות החברות הבינלאומיות בתקופה זו

עשרות דוגמאות של עשייה של חברות מובילות לפעילות בינלאומית, פעילות עבור ציבור  העובדים שלהם ובני משפחותיהם ועבור לקוחותיהם, יש כאן רעיונות שניתן ליישם גם בחברות שלכם.

 

Facebook recently revealed its banning ads that guarantee a “cure” for the virus, and is trying to link people to reputable sources such as the World Health Organization and local resources. It’s also matching $20 million in donations and giving the WHO free ad space to get its message out.

 

On Instagram, meanwhile, the company is pinning a notice to the top of everyone’s feeds with a link to the reliable health sources, and it’s also banning any in-app effects related to the virus that’s not from a reputable health source. 

 

Twitter has a similar notice that appears if you search for coronavirus-related hashtags, in that case linking to a local health authority (such as the Centers for Disease Control and Prevention for Americans). The latter is also attempting to remove tweets that suggest sickness conspiracy theories, and warns brands to be sensitive to the situation.

 

Amazon is trying to curtail the number of people who’re price gouging for necessary items like face masks, toilet paper, and hand sanitizer. The company also joins the likes of Twitter, Facebook, Google, and Microsoft in encouraging employees to work from home. Amazon‘s policy of two weeks of paid leave for already-infected employees has come under fire — especially since it came to light that employees of Whole Foods (which Amazon owns) were being encouraged to “donate” their paid time off to their sick coworkers.

 

In addition to switching its Worldwide Developers Conference over to an all-digital format, Apple is also attempting to curtail the spread of coronavirus misinformation by actively removing any apps that don’t come from official health organizations and governments. It’s also closing stores and avoiding AirPods and Watch try-ons in an attempt to limit human contact.

 

Like Apple, Google is also keeping any misinformation apps from appearing on the Play Store. It’s keeping fairly extensive Knowledge Panels with information on the virus pinned to the top of search results related to COVID-19, and is planning to launch a website in partnership with the US government that offers extensive information on the illness as well as local health resources. It’s also pledged to match donations amounting up to $7.5 million to benefit the WHO’s COVID-19 Solidarity Response Fund.

Other companies are trying to spread the word on the virus’s infection and advise them on what to do.

 

 Microsoft has launched a coronavirus tracker on Bing that links to relevant local information in each country. Reddit co-founder Alexis Ohanian purchased a billboard in Times Square urging people to stay home in order to “flatten the curve.”

When it comes to travel, companies are generally discouraging it. 

 

Airbnb today revealed a no-questions-asked free cancellation policy for the next month, meaning anyone who cancels their reservations for any reason, no matter how close it is to the travel date, won’t be charged a fee. 

 

Uber also revealed this week it’s offering two weeks of financial assistance for drivers who are in quarantine for the virus.

 

 Grubhub, meanwhile, is putting a freeze on collection of its marketing fees from restaurants who are likely to lose business thanks to the lack of customers.

As you might expect, food delivery services are seeing a huge upswing in attention thanks to the number of people now choosing to stay home. 

 

Postmates has incorporated new contactless options into its app, while 

 

Instacart has added a “Leave at My Door Delivery” option for those limiting human contact during the pandemic.

 

 DoorDash and Grubhub have also encouraged users to leave drivers instructions that indicate they don’t wish to make face-to-face contact.

Many of the big tech companies are taking steps to make the current period of fear and social distancing easier on us, if only by making sure we have access to the correct information.

 

 

50 דוגמאות שהופיעו בעיתון פורבס (בלייק מורגן)

 

  1. Microsoftannounced that they will keep paying the hourly workerswho support their campus

  2. Google established a COVID-19 fundthat enables all temporary staff and vendors, globally, to take paid sick leave if they have potential symptoms of COVID-19, or can’t come into work because they’re quarantined. They have also made their video conferencing service, Hangouts Meet, available for all G-suite customers until July 1, 2020

  3. Loom,a video recording and sharing service has made Loom Pro freefor teachers and students at K-12 schools, universities, and educational institutions. They have also removed the recording limit on free plans and have cut the price for Loom Pro in half.
  4. Mark Cubanannounced that any of his employees (including those who work for the Mavericks) will be reimbursedfor any lunch and coffee purchases from local, independent small businesses

  5. Forbes8 is hosting a free digital summiton March 20, 2020 under the theme of Business Resilience: Thriving in Crucial Times. The speaker roster includes top experts and best-selling authors such as Chris Brogan, Rohit Bhargava, and Dorie Clark. Many of the speakers were slated to speak at the cancelled SXSW this year.
  6. Shine Distillery in Portlandstarted making and giving away hand sanitizerin an acute shortage

  7.  The Barbara Bush Foundation for Family Literacy’s in-house   team of literacy and education experts has created a toolkit of high-quality online resources that can be used anytime, anywhere, helping parents navigate the vast amount of available options

  8. LinkedInis opening up 16 of its learning coursesfor free. Courses that provide tips on how to stay productive, build relationships when you’re not face-to-face, use virtual meeting tools and balance family and work dynamics in a healthy way
  1. Jamm,an audio-visual communication tool used by remote and distributed teams is offering it free of charge

  2. Adobeis giving higher education and K-12 institutional customers of their Creative Cloud apps the ability to request temporary “at-home” access for their students and educators. This is being granted through May 31, 2020at no additional cost and is available globally

  3. Meero,a file transfer service, is offering free large-file transfersto ease remote working

  4. OneDineis offering a free Tap & PayTouchless Payment system to restaurants during the COVID-19 crisis

  5. Amazonis hiring 100,000 more workers and giving raisesto current staff to deal with coronavirus demands

  6. Chef José Andrés of LAset up shop in California earlier this month to feed cruise ship guests quarantined from the outbreak. Andrés announced this week he will transform eight of his New York and Washington, DC, restaurants into community kitchensfor those struggling during the pandemic

15.Sweetgreen has announced it will start dedicating Outpost operations and teams to support “those on the front lines” (meaning hospital workers and medical personnel) by delivering free salads and bowls to hospitals in the cities it serves

16.&Pizza’s CEO Michael Lastoria notified employees last week that the company is offering free, unlimited pizzas to them and their immediate families, as well as to hospital workers who show identification. The company is also raising hourly pay by $1 and 14 days of “health and safety pay” to employees who have tested positive or who have come in contact with someone with coronavirus

17.Everytable, a Los Angeles-based café launched a helpline to ensure that everyone in its market has access to healthy meals during this time

  1. Starbuckshas extended its mental health benefits. In partnership with Lyra Health, Starbucks is offering its partners personalized, confidential mental health care, 20 free in-person or video sessions every year for partners and each of their eligible family members, online scheduling with most providers available within two weeks, and access to a provider network of mental health therapists and coaches
  2.  UberEats and DoorDash have waived commission fees for independent restaurant partners, while Postmates has launched a pilot program for small businesses that temporarily waives commission fees for businesses in the SF Bay Area
  1. Dolce & Gabbanaannounced that it has partnered with Humanitas University to fund a coronavirus research project

  2. Giorgio Armanihas donated $1.43 million dollars to four hospitalsin Rome and Milan, as well as to the Civil Protection Agency

  3. French luxury group Kering, which owns brands like Gucci and Bottega Veneta, has donated 2 million euros to help the fight against the coronavirus outbreak

  4. Miuccia Prada and Patrizio Bertelli, the CEO of Prada, came to the region's aid by donating two full intensive care and resuscitation unitseach to three Milanese hospitals

  5. Alphabet (Google’s parent company) created a COVID-19 fund to provide sick leaveto affected workers globally, including all temporary staff, contractors, and vendors

  6. Amazonjust announced that it will offer unlimited paid sick leaveover the next month, but only for those who test positive for COVID-19

  7. Appleis now offering its retail staff unlimited paid sick leaveto anyone experiencing coronavirus systems

  8. Darden Restaurants(Olive Garden, Longhorn Steakhouse, others) has announced paid sick leavefor all of its hourly workers not currently covered by a corporate policy

  9. McDonald’shas stated that it will cover sick leavefor any employees at corporate-owned locations who are asked to quarantine for two weeks

  10. Walmarthas deployed an Emergency Leaveprogram, which provides time-off for employees depending on various coronavirus threat levels

  11. Uberannounced they will provide 14 days of sick pay for driversor delivery workers – technically considered independent contractors who have not previously qualified for paid leave or benefits – who are sick with the coronavirus or are required to be isolated

  12. Amazoncreated a $25M fund to help its delivery drivers and seasonal workers cope with coronavirus, and a $5M dollar fund to help affected small businesses in Seattle

  13. Amazon and Microsoft have each pledged $2.5 million, with the possibility of more, to help out those afflictedby the disease in Seattle

33.Bank of America, Goldman Sachs, Bank of New York Mellon, Citigroup, JP Morgan Chase, Morgan Stanley, State Street, and Wells Fargo have stopped all stock buybacks for the 2nd quarter in order to maintain their solvency and liquidity for customers during the outbreak

  1. Comcast, Charter, Verizon, Google, T-Mobile and Sprinthave signed a pledgeto keep Americans internet-connected for the next 60 days, even if people cannot afford to pay

  2. Delta’sCEO is forgoing his salary for the year to try and diminish layoffs

  3. Disneyhas closed its parks and cruises in response to coronavirus. They have promised to continue paying their employeesduring the closure, and will give refunds to all those who had planned on visiting

  4. Hiltonis waiving cancellation feesto their hotels for people in coronavirus infected countries

  5. Salesforcehas created a $1.5 million dollar coronavirus fundfor affected citizens in San Francisco

  6. Southwest AirlinesCEO Gary Kelly has taken a 10% pay cut as a preliminary measure to offset the decreased demand for flights

  7. U-Haulhas announced 30 days of free self-storageto all college students who have been impacted by schedule changes at their universities

  8. United’sCEO and President said they would forgo their base salariesuntil at least June 30

  9. Workdayis giving their employees an additional 2 weeks of payin order to help them during the coronavirus fallout

  10. Applehas closed all of its stores outside of Greater China, and will re-open in several weeks after an extensive deep cleaning. All employees will be paidfor the duration of the closure

  11. Lululemonis closing all of their stores in North America and Europe for the next two weeks. Their employees will be paidfor all of the hours they were scheduled to work

  12. REI is closing their stores until March 27th, and all of their employees will be paidduring this temporary closure

  13. Starbuckshas moved to a “to-go” modeluntil the end of March in all of their U.S. and Canadian stores. They will also close stores in heavily infected areas

  14. VF Corpis closing all of their stores until April 5th. All of their employees will continue to get paidthrough the closure

  15. LVMH, the parent company of Christian Dior, Guerlain and Givenchy, wants to help French health authorities by manufacturing hand sanitizer and providing it to them for free. LVMH said it will use all the production facilities of its perfumes and cosmetics brands to produce large quantities of hydro alcoholic gel, or hand sanitizer, starting Monday

  16. NBCUniversalis now offering its newest movies including The Hunt and The Invisible Man for affordable rates on demand.

50.Restaurants like Ideal Bite Community Kitchen are donating food to organizations like Cass Community Social Services (CCSS), a nonprofit organization working with at-risk communities in Detroit

 

מאחל לכם לצלוח תקופה זו ללא נזקים בלתי הפיכים

אני מסייע לחברות בינוניות ללא תשלום 

אתם מוזמנים לפנות 

בני פלומן, 0524203043

שתף את המאמר

שיתוף ב facebook
שתף בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתף בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתף בלינקדין
שיתוף ב google
שתף בגוגל פלוס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ברוך הבא, אם לא עשית את זה כבר. הירשם/הירשמי לניוזלטר שלי עכשיו

אם זה עניין אתכם, יש מצב שגם כאן תמצאו משהו שיעניין אותכם