בני פלומן, יועץ עסקי מומלץ

אחרי כל כך הרבה פעמים ששואלים אותי "מה בדיוק עשית ומה אתה עושה כיום"? החלטתי לכתוב ולכתוב ולכתוב …
אני מזהיר מראש ..אני שונא לכתוב קורות חיים על עמוד אחד. קורות החיים בפורמט הזה דומים אחד לשני ולא מעבירים שום דבר מעבר לעובדות משעממות על ציר הזמן .
מי שמוכן לתת צ'אנס למה שאני מאמין בו, אני מבטיח שמאוד השתדלתי לשקף בקצרה את השלבים המהותיים שלי בקריירה של כ -30 שנים עד היום.

אודות בני פלומן

לפני הקריירה, הצבא הוא חוליה חשובה מאוד עבורי. לצערי, קרבי לא הייתה אופציה בגלל כמה פריקות כתף שקרו לפני כן ובבקו"ם הסבירו לי שאני מאותר לגד"נע. ישר קפץ לי בראש שכל השירות שלי אני מדריך ילדים בתיכון. יש כאן מוטיב חינוכי אבל לא בדיוק מה שרציתי לעשות בקריירה הצבאית שלי. קודם כל ניסיתי להבין איך אני מאותר מראש לחיל הזה? לאחר כמה חודשים הבנתי שהכל מתקשר לתקופה קצרה שהייתי רכז תרבות בנופש אולגה לאנשי קבע ושם אל"מ ישראל אסף, שהיה אחד האורחים, שריין את הפרטים שלי במערכת.
אני וגדנ"ע?
לשמחתי, לאחר תהליך קליטה לא פשוט לצבא (לא רגיל שאומרים לי מה לעשות) שובצתי לתפקידי הדרכה במסלולים מרתקים כגון הכנה לצבא לאתיופים, עבודה עם נוער בסיכון, הלכתי למסלול קצונה ואחרי שקיבלתי ציונים מאוד גבוהים שובצתי ליהלום שבכתר בגדנ"ע, מפקד בתוכנית מרווה, תוכנית לצעירים מחו"ל, שמגיעים לפרק מרתק בחייהם ובו שילוב של צבא וידיעת הארץ.

להרגיש את השטח - עבודת שיווק אמיתית

הגענו למסלול הקריירה: התחלתי בתור איש מכירות בחברת יורונט תקשורת (בבעלות יורוקום). תקופה מרתקת, בה החלה התחרות מול בזק בשוק השיחות הבינלאומיות.
מלחמה מול מונופול בשוק התקשורת לא הייתה קלה. לקוחות גדולים חוששים להמר על חברה חדשה בתחום של תקשורת בינלאומית ולעבור לקבל ממנה שירותים. בתהליך הרכישה של שירותים מיורונט היו מעורבים מחלקת הכספים, הרכש, השיווק ואפילו קרו מקרים שגם מחלקת כ"א היתה מעורבת.

בונוסים מתחילים להיכנס ולקוחות חדשים מצטרפים

ההצלחה האירה פנים והייתי המוביל בגיוס לקוחות חדשים לחברה‚ עד שהגעתי למצב שהחזרתי את הרכב לחברה ונסעתי על האופנוע שלי כדי לא להיתקל בבעיות חנייה שעיכבו את הגעתי מלקוח ללקוח.
במהלך השנים הללו למדתי כמה דברים חשובים :

  1. אין לקוחות רציונאליים
    מחיר זה לא הכל .. ולפעמים
  2. מחיר זול מידי יכול לחסל עסקה
  3. קשה לי מאוד באופן אישי לקבל חבל קצר מהבוס.

תוך כדי נישואים ליפעת יקירתי והבאת שלוש בנות מדהימות לעולם: עמר, ענבר ונעם, ולימודים לתואר ראשון עברתי לתפקיד הבא שלי בחברת 'דן אנד ברדסטריט'.
לתפקיד שנכנסתי לנעליו קוראים HUNTER, זו הגדרה יפה ל"שריפת" סוליות בשטח ואדרנלין בלי סוף.
התפקיד הוגדר כיועץ שיווקי למודיעין עסקי והתברגתי בחטיבה צעירה, בה היו מספר יועצים אשר מנהלים תיקי לקוחות לבנייה ותפירת "חליפות" של מידע ומודיעין עסקי החיוני לתהליך קבלת החלטות בחברות.
אני ליוויתי את התעשייה הביטחונית, חברות בתחום הדפוס הדיגיטלי וחברות צעירות הפועלות בשוק הבינלאומי.
הפעילות הייתה צמודה ליחידת המחקר שבנתה את חליפת המידע הרלוונטית. המידע נבנה על ידי מחקר שולחני, בסיוע מאגרי מידע ובעיקר באמצעות חברות מחקר נישתיות ברחבי העולם מכאן רכשתי את כישוריי כמנטור לפיתוח עסקי.
זו הייתה תקופה מרתקת ומאתגרת, בה נחשפתי לתהליכי קבלת החלטות, סוגי אסטרטגיות שיווקיות בחברות ופיתחתי את היכולת לנתח מה המידע הקריטי ביותר שעל בסיסו ניתן לקבל החלטות.

כמה דברים חשובים שלמדתי:
הכל מתחיל ונגמר במכירות.
לא משנה באיזו חברה אתם פועלים ומהו הטייטל שיהיה לכם על הכרטיס . המחשבה צריכה להיות כל הזמן ממוקדת כיצד להגיע ליעדי המכירות בטווח קצר ולהכין תשתית לטווח הארוך.
עם הזמן למדתי שללא השקעה בבניית תוכנית אסטרטגית בטווח הארוך לא קוטפים פירות בטווח הקצר.
ב'דן אנד ברדסטריט' נחשפתי למומחיות יוצאת דופן לארוז ידע ומידע למגוון מוצרים. דו"חות על חברות, דו"חות על מדינות, מחקרים על תחומי עיסוק, מסלקות מידע ענפיות לניבוי איתנות כלכלית של חברות ועוד.
שילוב של ידע מקצועי, ראיה אסטרטגית, יכולות שיווקיות ומכירתיות וניהול מקצועי, יובילו כל חברה בכל תחום לארוז את ליבת הפעילות לפורמטים שונים ולמקסום הפוטנציאל של הידע הקיים. היכולת הזו היא ממש יתרון אסטרטגי חשוב בכל חברה.
במהלך הפעילות ב'דן אנד ברדסטריט' נפתחה הדלת למקום שמאוד יקר לליבי, המסלול האקדמי של המכללה למינהל. שם למדתי תואר ראשון במנהל עסקים.

מעולם המכירות צניחה לעולם השיווק

כפי שכבר הבנתם המסלול האקדמי יקר מאוד לליבי. תוך כדי לימודים הייתי מאוד פעיל באגודת הסטודנטים ושותף להקמת הכוון תעסוקתי ופורום הבוגרים. הפעילות והלימודים הקפיצו את גאוות היחידה והמוטיבציה שלי להיות חלק במיצובו וגידולו של המסלול.
ההצעה שהגיעה היתה -לנהל את אסטרטגיית השיווק ואת מחלקת השיווק של המסלול.
באותה תקופה התחלתי את לימודי ה MBA. לצערי לא למדתי את התואר במסלול האקדמי במכללה למנהל בגלל בעיות אתיות מכיוון שהייתי חשוף לחומרים מסווגים ובקשרי עבודה וחברות עם ראשי המסלולים והמרצים.

התחלתי את תפקידי כמנהל השיווק של המסלול האקדמי בתקופה בה נתקבלה החלטה אסטרטגית שהמסלול האקדמי עובר לראשון לציון. אכן תנאי פתיחה סופר מאתגרים למנהל שיווק.
כמה נקודות חשובות שרצו באותו הזמן ברקע: התחרות בין המכללות גדלה מאוד, אזור המרכז שהוא "בירת" הפוטנציאל העסקי הולך להיעזב על ידי המסלול וברור שזה ימנף את המתחרים. ראשון לציון איננה כפי שהיא כיום אלא יותר דיונות מעיר.
המועצה להשכלה גבוהה מחייבת להפריד את המסלול האקדמי מהמכללה למינהל. התכתיב של המל"ג מביא רוחות סוערות לתהליך ההיפרדות, רוחות שמגיעות לבתי המשפט.
בקיצור, האתגר מדהים, הפעילות נושאת פירות. בדרך עוברים כמה שביתות של הסגל ודיונים בבתי משפט לקראת הפרדה של המכללה מהמסלול האקדמי ואז קרה אירוע משמעותי בקריירה העסקית שלי.

היכרות עם פוליטיקה ארגונית מקרוב מאוד

אחד מראשי החוגים המובילים במסלול האקדמי ואני לא ראינו עין בעין את נושא המיתוג העסקי של המסלול האקדמי, זה אפילו הגיע לכמה ויכוחים קולניים במסדרון, מה שהביא מהר מאוד לאולטימטום של ראש החוג למסור מכתב לרקטור האומר: "תוך 48 שעות צריכים לקבל החלטה או שבני הולך הביתה או שאני עוזב את המסלול האקדמי."
עוד לא בן 30 אני מוצא את עצמי בפגישה עם רקטור המסלול, פרופ' יאיר אהרוני, בשיחה שמסבירה כי בחוסר ברירה חייבים להיפרד. עוד לא הספקתי להגיב ומגיעה גב' רעיה קליין, המזכירה האקדמית, ומסבירה לי שזו התערבות בוטה של האקדמיה במינהל, מה שהוביל תוך כמה שעות לשביתה של הסגל המינהלי.
וכך קרה שועד העובדים הכריז על התכנסות באחד האולמות במסלול האקדמי וזימנו לשם את עובדי המטה להסברים.
כמה דקות לפני שהעלו אותי להסביר, הגיע איש יקר, מנכ"ל המכללה למינהל אהרון בר שמאי ז"ל, והציע לי פתרון כדי ליישר את ההדורים – להיות מנהל השיווק של המכללה למינהל ולא של המסלול האקדמי.
חשוב להבין, בתקופה שעליה אני מדבר, במכללה יש סניף בכל עיר גדולה בישראל, נלמדים קורסים ומסלולי הכשרה במגוון תחומים, ישנם אלפי עובדים והאתגר מאוד משמעותי. כמו בספרים, התנאים מסוכמים על מפית מאחורי הפרגוד ולאחר כמה דקות אני עולה לבמה ומסביר שיושרו ההדורים ואני אעבור לתפקיד מנהל השיווק של המכללה למינהל.
התפקיד הזה מהווה פרק מאוד משמעותי בהכשרתי המקצועית. מדובר בארגון כלל ארצי עם עבודה שוטפת מול כ-30 מנהלים ומתן פתרונות לכל מנהל סניף במגוון תחומי פעילות. מדובר על עבודה במקביל עם 3 משרדי פרסום ועשרות ספקים והכל בעזרת מזכירה אחת יקרה, ורדה שלו, ותוכנת ה ICQ למי שעדיין זוכר אותה, דרכה ניהלתי את כל ההזמנות מכל הספקים השונים.

גם כאן למדתי כמה דברים חשובים:
תהיה חכם כדי להאמין במשפט המפורסם ולקיים אותו –"אל תהיה צודק תהיה חכם"
בכל רגע נתון תמיד יהיו נשמות טהורות שיטרפדו מהלכים ללא שום הסבר רציונאלי, החיים מלמדים אותי להמשיך במה שאני מאמין, להקשיב ולהקיף את עצמי באנשים חיוביים וחברים לדרך והכי חשוב להמשיך קדימה
בכל תוצאה יש גם רכיב של מזל, לא לזלזל בו. המזל נדבק לאנשים טובים ומוערכים.

הקשר בין צבא הגנה לישראל, דישון צמחייה ושיווק

הצעד הבא בקריירה שלי הגיע מהמילואים.
במסגרת המילואים, שירתתי כקצין מודיעין בחיל האוויר. במסגרת השירות יצא לי לפגוש את אודי לונדנר. לאודי יש חברה בשם 'דנאור רון' עליה נספר בהמשך. המעניין הוא שבמשך כמה שנים בימי המילואים אנחנו משוחחים על ענף הגינון והחקלאות בכל הקשור למוצרי דנאור ומשרטטים את הפרופיל הנכון של מנהל שיווק לחברה זו. פרופיל מאתגר, כיוון שיש בו גם פעילות מול חקלאים וגם מול רשתות D.I.Y ומשתלות מכירה.
לאחר שנסגרנו לגבי הפרופיל של האדם אותו אנו מחפשים, אודי מבקש ממני לשקול לקבל את התפקיד. מאוד התלבטתי. יש הבדל בכימיה שיש בין שני מילואימניקים לבין עבודה ביחד בתור מנהל ומנוהל.
חברת דנאור מייצגת את חברת 'סקוטס' העולמית, חברה בינלאומית העוסקת בין השאר בדישון מדשאות וצמחיה, בעלת מחזור מכירות של מעל 2.5 מיליארד דולר ואת חברת 'וולף גרטן' המתמחה בייצור כלי עבודה לגינון.
התפקיד היה מרתק, לאחד כמוני שהניסיון האחרון שלו בכל מה שקשור לצמחייה היה במבחן הבגרות בביולוגיה בניסיון להגדיר צמחים. נכנסתי לתהליך למידה מאוד מעמיק בליווי אגרונומים לכל מה שקשור לתהליכי דישון, גידול מטעים, מצעים ועוד.
בנינו פתרונות למגדלי מטעים ומשתלות גידול, נכנסנו לתחומי הקרקע ומצעים מנותקים ואפילו היו חודשיים שבדקתי חומרי הדברה נגד מזיקים במדשאות . רק להבין, מדובר על ניסוי שקרה בפלמחים, על מדשאה שורצת ביתושים ושם אני מוצא את עצמי שופך מינונים שונים של חומרי הדברה וסופר כמה תולעים יש במטר רבוע.

למדתי כמה דברים חשובים:

  1. בכל תחום יש חדשנות מדהימה ומה שצריך כדי להצליח זה הון אנושי, ידע, טכנולוגיה והמון מוטיבציה.
  2. לא חייבים לגדול כחקלאי או ללמוד בפקולטה לחקלאות כדי לבנות אסטרטגיה , תוכנית שיווק ומכירות וליישם אותם בענף בו פעלתי. בהמשך אני רואה שכלל זה תקף בכל תחום.
  3. הדבר הכי חשוב לי בעבודה הם האנשים. אנשים שמאתגרים ומציבים רף גבוהה בעשייה היום יומית, אנשים שכיף לבלות איתם, גם מחוץ לשעות העבודה והפעילות איתם מייצרת יתרונות תחרותיים בענף בו פועלים .

הגיע הזמן למנכ"ל חברה

לתפקיד מנכ"ל חברת אינטרלקט הגעתי כרגיל בצורה לא שגרתית.
מכיוון שחיידק ההשכלה לא יכול לצאת ממני ראיתי מודעה בה מחפשים מנהל שיווק לעסקים עבור חברה המתמחה בבניית מערכי שיעורים מקוונים לתלמידי תיכון.
לא היססתי והגשתי קורות חיים.
לאחר התיאום הטלפוני נכנסתי לשלושה חודשים של בחינות, דינמיקות קבוצתיות וראיונות. בשלב מסוים הבנתי, שהפסיכולוג הראשי הצבאי לשעבר, עומד בניהול של כל התהליך. בסוף התהליך מזמנים אותי לראיון עם הבעלים של החברה ומברכים אותי על קבלתי לתפקיד המנכ"ל.
חשבתי לרגע שיש כאן טעות והסברתי שאני כאן לתפקיד מנהל השיווק. גם הפסיכולוג וגם הבעלים מחייכים ואומרים לי, לא חשבנו אחרת.
לאחר התלבטות קצרה שלקחה 5 דקות לחצתי ידיים ונכנסתי לנעליים של מנכ"ל חברה שמונה 40 עובדים ועוסקת בתחום אשר בשנת 2003 היה בחיתוליו בישראל.
חייו של מנכ"ל בחברה קטנה, שמתפרנסת ממשקיע, אינם קלים. כל יום שעובר ואין הכנסות מישהו מוציא כסף מהכיס. ריכזתי את מלוא המאמצים כדי לייצר מוצר שניתן למכור ואז להמשיך בפיתוח ובמיתוג עסקי של מוצרים אחרים. אין זמן לעובדים בינוניים במערכת ומהר מאוד צריך לגייס ולפטר את אלו שלא יכולים להיות קרש הקפיצה של החברה קדימה. הלקוח הכי גדול שלי היה מע"מ.
האתגר המשמעותי עבורי היה להוביל ולהנהיג 40 אנשים מדהימים לעבר מטרה ממוקדת. להוציא מכל אחד את הכי טוב שניתן ולחבר אותו ליעדים של קבוצה. להפוך כל אחד לשחקן קבוצתי ולייצר אווירה של עשייה, הגעה ליעדים ובעיקר – גיוס לקוחות חדשים.
למדתי מהר מאוד שאני לא רק מנהל או יועץ שיווק ובטח שלא מנהל מכירות. אני חייב לראות את התמונה הגדולה ולעסוק לא מעט בטיפול באנשים. החל מליישר הדורים מול עובדים שנעדרים יותר מידי, דרך הערות על לבוש מינימלי מידי והסדרת הסכמי שלום בין אנשים.

למדתי כמה דברים חשובים:

  1. לא לגמד תלונות /אמירות של עובדים. עד שעובד מעלה משהו בפני מנכ"ל הוא בדרך כלל חושב ומתלבט לא מעט.
    יש לא מעט סיפורים על מנכ"לים שממוקדים באסטרטגיה שיווקית, במכירות וכד'. הבנתי שאלו סיפורים נחמדים שאולי נמכרים טוב בחוץ. מנכ"לים מכלים את זמנם לא מעט על רתימה של אנשים, פתרון של סכסוכים ולהיות הבוגר האחראי. מי שלא מוכן לזה נפשית, שאחוז משמעותי מהזמן שלו ילך לדברים אלו, שלא יהיה מנכ"ל. אני מודה שהחלק הזה בתפקיד המנכ"ל לא אתגר אותי יותר מידי ולא הייתי מוכן נפשית שחלק כל כך משמעותי מהתפקיד הוא להצליח בחוליה הזו.
  2. כימיה עם משקיע היא קריטית כדי לייצר הצלחה. אם יושבים בארוחת צהריים בלי להרים כוסית ולספר כמה בדיחות – תתחילו לדאוג. אם לא יוצא לשוחח לפעמים בשעות לילה מאוחרות או אם קורה שמתחילים לחשוב 10 פעמים לפני כל שיחה עם משקיע ..אז זה לא הולך לכיוון טוב!!

ההחלטה להיות יועץ ומנטור עסקי עצמאי

בשנת 2004 אחרי לא מעט התלבטויות ויחד עם משכנתא, 3 בנות ומעבר דירה החלטתי לקפוץ למים ולהפוך לעצמאי. עברו מאז כבר כ 15 שנים של תלאות רבות במסלול העצמאי.
נתחיל ב -3/4 הכוס המלאה:
בכל ה – 15 שנים, יום יום, אני חושב מהי ההגדרה הכי נכונה לפעילותי, שמשתנה לא מעט במהלך השנים אל מול הלקוחות. דרך אגב, למי שלא עוברת מחשבה כזו בראש איך להמציא את עצמו כל הזמן מחדש ולייצר ערך מוסף גבוה יותר מהמתחרים שלו בענף, משך היותו עצמאי /בעל חברה מתקצר.
בכל כמה שנים אני מוצא את עצמי משנה ומתאים את עצמי למה שאני אוהב וטוב בו. אם אני מסתכל בכרטיסי הביקור שלי הם כולם סביב ייעוץ ארגוני, ייעוץ עסקי, מומחיות במכירות ושיווק והתמחות בשיווק דיגיטלי ובשיווק אסטרטגי להשכלה גבוהה…זה בינתיים.
זה לא כולל חברות בהן אני שותף, ואז בדרך כלל ההגדרה תהיה פיתוח עסקי או שיווק.

אז מה אני עושה בעצם?

  • מוביל תהליכים כלל ארגוניים להגדלת מכירות ושיפור השיווק.
  • שותף מאוד פעיל בבניית אסטרטגיות בחברה ולאחר מכן תוכניות למימוש אסטרטגיות אלו.
  • מנתח כל יחידה בארגון ואת הקשר שלה לספקים ולקוחות פנים ארגונים ומחוצה לו בכדי לשפר את פעילותה על מדדים שבניתי עם הנהלת החברה.
  • הקמת ובניית צוות מקצועי מומחה לפרסום ושיווק באינטרנט כולל בניית תוכן מכירתי שנמדד ביצירה של לידים רלוונטיים והנעתם לרכישה.
  • ייעוץ וליווי עסקי
  • שיפור מכירות בחברות
  • ייעוץ ארגוני מדיד לשיפור תפוקה ומכירות בחברות
יועץ עסקי מומלץ, בני פלומן
בני פלומן, יועץ עסקי וארגוני לעסקים

שמי בני פלומן ואני יועץ עסקי, כחלק משירותי הייעוץ העסקי שאני מציע, אני מספק שירותי אימון עסקי ואימון אישי למנהלים גם לעסקים קטנים וגם לחברות גדולות מתוך ניסיון של שנים שצברתי בייעוץ שיווקי אסטרטגי ועסקי כיועץ ארגוני וכמנטור עסקי לעשרות חברות שונות.

אני מזמין אתכם לשיחה ראשונית בת שעה, ללא עלות וללא התחייבות, בה אוכל ללמוד על העסק שלכם ולהציע פתרונות מקצועיים ומעשיים שיביאו לתוצאות מהירות. אשמח לוודא כי שיטות הניהול, הארגון והשיווק בהם אתם עושים שימוש אכן יעילות עבור העסק וקהלי היעד שלכם ולראות איך ניתן לבצע את הדברים בצורה יעילה יותר. אתם מוזמנים ליצור עמי קשר בטלפון מספר: 052-420-3043, או השאירו פרטים ונציג מטעמי יחזור אליכם.